Galeria Absolwentów
Danuta Stawarz
Studia na kierunku historia sztuki ukończyłam w 2007 roku. Następnie odbyłam też studia z zakresu fotografii w Griffith College w Dublinie. Zawód wykonywany: fotograf (www.danutasphotography.weebly.com) i nauczyciel języka angielskiego, w wolnym czasie bloger (www.boliviainmyeyes.worpress.com). Obecnie mieszkam w Santa Cruz de la Sierra w Boliwii.
Od niepamiętnych czasów interesowałam się historią i sztuką, a stary Toruń uważałam za miejsce magiczne i takie „w sam raz” (ani za duże, ani za małe), wybór kierunku i miejsca studiów nie stanowił więc dla mnie większego problemu. Jedyną przeszkodą do przeskoczenia okazał się egzamin wstępny. Pamiętam, że opis mitycznej tarczy Achillesa szedł mi opornie, ale wystarczył, by po wakacjach stanąć w progach willi przy końcu ulicy Mickiewicza, mieszczącej dawniej Katedrę Historii Sztuki i Kultury. Początki nie były łatwe – nawał zajęć, dużo nowej wiedzy do ogarnięcia, nie wspominając o „szoku kulturowym” po przeprowadzce do dużego miasta – powodowały, że miewałam chwile zwątpienia. Jednak po zdaniu pierwszych egzaminów, nabrałam pewności siebie oraz przekonania, że TO JEST TO!
Ale nie samymi wykładami i egzaminami człowiek żyje – kolejne lata studiów przyniosły przede wszystkim przyjaźnie (miejmy nadzieje, że takie na całe życie), umacniane podczas godzin spędzanych w czytelni Biblioteki Głównej, na objazdach naukowych (Kraków, Wrocław, Warmia, Warszawa), w akademiku czy w sławnym „Bunkrze”, gdzie odbyły się nasze niezapomniane „połowinki” i „3/4- winki”, na których bawili się nie tylko studenci, lecz także cała szanowna kadra naukowa.
Połowę ostatniego roku spędziłam na stypendium Erasmusa we Włoszech (Lecce), dokąd wyjechałam w poszukiwaniu materiałów do pracy magisterskiej oraz lepszego zrozumienia kultury śródziemnomorskiej (w całym tego słowa znaczeniu). Pracę pod tytułem Palladiańska Villa Rotonda a nowożytna architektura pałacowa w Polsce, napisaną pod kierunkiem dr hab. Ryszard Mączyńskiego, prof. UMK, obroniłam planowo w roku 2007 (ku uciesze mych rodziców).
Krystyna Magrel
Studia na kierunku historia sztuki ukończyłam w 2008 roku. Od września roku 2007 pracuję w Państwowym Liceum Plastycznym im. E. Mendelsohna w Olsztynie na stanowisku nauczyciela historii sztuki.
Wpływ studiów na karierę i sprawowane przeze mnie stanowisko jest oczywisty. Gdyby nie zdobycie tytułu magistra historii sztuki, nie miałabym uprawnień do wykonywania zawodu. Już na piątym roku zostałam zatrudniona na wyżej wymienionym stanowisku, gdzie pracuję do dziś. Okres studiów wspominam bardzo dobrze, zarówno jeśli chodzi o kolegów z roku, jak i pracowników uczelni, którzy zawsze służyli pomocą, ale też wymagali rzetelnej wiedzy.
Julianna Makiłła-Polak
Jestem absolwentką studiów z zakresu historii sztuki (ukończyłam je w 2009 roku) oraz prawa, a od 2013 roku doktorantką na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Studia z zakresu historii sztuki umożliwiły mi nie tylko nabycie wiedzy oraz umiejętności posługiwania się aparatem pojęciowym związanym ze sztuką, lecz przede wszystkim dały asumpt do dalszych poszukiwań. Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki przestępczości związanej ze sztuką, dziedziny z pogranicza prawa i sztuki. Jestem autorką publikacji z tego zakresu Sztuka jako prowokacja. Akty wandalizmu wobec dzieł sztuki (Warszawa 2013).
Dorota Łagodzka
Studia na kierunku historia sztuki w Katedrze ukończyłam w 2010 roku. W latach 2008-2009 współpracowałam z Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu. Kolejne etapy moich działań: od 2010 Redakcja „Artmixa” (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski), 2012 Muzeum Narodowe w Warszawie, od 2013 Uniwersytet Warszawski, Wydział Artes Liberales.
Gdy zdawałam na historię sztuki wszyscy pytali, co ja będę po tym kierunku robić. Nie wiedziałam. Wiedziałam tylko, że jest to jedyny kierunek, który chcę studiować. I nie żałuję! Nigdy nie wątpiłam, że historia sztuki była najlepszym moim wyborem, uwielbiałam większość zajęć, które (z małymi wyjątkami) były pasjonujące. Studia nauczyły mnie rozumieć kulturę, w szczególności sztukę, a także mówić i pisać o sztuce. Bez tych studiów po prostu nie byłabym tym, kim jestem i nie robiłabym tego, co chcę. Dzięki historii sztuki mam pracę, która jest moją pasją.
Damian Maniakowski
Studia na kierunku historia sztuki ukończyłem w 2010 roku. W latach 2010-2011 byłem zatrudniony w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Olsztynie. Od roku 2013 pracuję w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Warszawie na stanowisku Inspektora ds. rejestru zabytków nieruchomych. Moje obowiązki polegają głównie na prowadzeniu postępowań w sprawie wpisania obiektów do rejestru zabytków.
Studia z zakresu historii sztuki wspominam jako pracowite, ale co ważniejsze niezwykle ciekawe i rozwijające. Dużym plusem były liczne wyjazdy umożliwiające bezpośredni kontakt z zabytkami oraz poznawanie nowych miejsc lub odkrywanie tych znanych na nowo. Cenne są dla mnie nawiązane w trakcie studiów znajomości z rówieśnikami, a także z pracownikami Katedry, którzy byli wobec mnie bardzo życzliwi. Oczywiście nie można nie wspomnieć o otrzęsinach i połowinkach, będących zawsze udanymi zabawami, integrującymi studentów i kadrę. Podsumowując, był to niesamowity etap w moim życiu, a uzyskane wykształcenie z pożytkiem wykorzystuję w mojej pracy zawodowej.
Emilia Markot
Jestem absolwentką rocznika 2009. Rok wcześniej, w 2008, ukończyłam także studia magisterskie z zakresu archeologii na Wydziale Nauk Historycznych UMK w Toruniu. Od 2008 roku jestem pracownikiem Muzeum im. ks. dr. Władysława Łęgi w Grudziądzu. Najpierw pracowałam jako Asystent Działu Sztuki, a od 2011 roku objęłam stanowisko Kierownika Działu Sztuki.
Pracę w grudziądzkim Muzeum rozpoczęłam dzięki praktykom studenckim. Pomogły mi one w zapoznaniu się ze strukturą instytucji, a także umożliwiły zaprezentowanie przyszłemu pracodawcy moich umiejętności i wiedzy nabytej na zajęciach. Dzięki studiom z zakresu historii sztuki uzyskałam podstawy teoretyczne i praktyczne, które bardzo szybko znalazły zastosowanie w rzeczywistości muzealnej. Zajęcia ze Wstępu do historii sztuki doskonale przygotowały mnie do opracowywania kart naukowych, będących niezwykle ważnym elementem w zawodzie muzealnika, zaś objazdy naukowe nauczyły nowego spojrzenia na zabytki i umożliwiły pierwszy bezpośredni kontakt z muzealiami. Szeroki zakres wiedzy przekazanej na wykładach, ćwiczeniach czy konwersatoriach okazał się niezwykle przydatny w konstruowaniu różnorodnych planów wystawienniczych, a następnie redakcji scenariuszy i aranżacji konkretnych ekspozycji.
Ewa Mostowicz
Studia na kierunku historia sztuki ukończyłam w 2009 roku. Od roku 2008 jestem zatrudniona w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w Dziale Dokumentacji i Cyfryzacji, obecnie na stanowisku Adiunkta Muzealnego.
Co dały mi studia? Przede wszystkim umiejętność patrzenia, dostrzegania, pisania i formułowania myśli; rozwinęły moją zdolność logicznego myślenia. Studiowanie historii sztuki pozwoliło mi na wypracowanie solidnego warsztatu badawczego. Taka umiejętność jest ceniona w pracy i przydaje się, kiedy trzeba szybko zebrać informacje, podsumować fakty, wyciągnąć wnioski odrzucając rzeczy zbędne. Studia poszerzyły również moje horyzonty, potrafię określić genezę różnych zjawisk, co ułatwia rozumienie kultury i otaczającej rzeczywistości.
Moje wspomnienia ze studiów? Odebrałam solidną szkołę organizacji pracy pod presją czasu. Poznałam wiele barwnych postaci wśród studentów i prowadzących. Studiowanie historii sztuki okazało się dla mnie wspaniałą przygodą, zarówno towarzyską, jak i intelektualną. Najmilej wspominam zajęcia w terenie w bezpośrednim kontakcie z zabytkami. Objazdy naukowe po Pomorzu, Warmii, Ziemi Chełmińskiej, Krakowie bardzo zbliżają ludzi. Wspomnienie dwutygodniowego obozu inwentaryzacyjnego we Wrocławiu należy do moich ulubionych, podobnie jak spotkania po zajęciach w Gabinecie Zbiorów Graficznych w Bibliotece Uniwersyteckiej zwanym przez studentów historii sztuki „centrum rozrywki”.
Karina Łapawa
Studia w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK rozpoczęłam w 2003 roku. W 2009 roku obroniłam pracę magisterską z zakresu sztuki tybetańskiej (Ikonografia buddyzmu wadżrajany. Wizerunki Białej Tary na tankach, na podstawie zbiorów polskich muzeów). W czasie studiów moje zainteresowania sztuką orientu zainspirowały mnie do współorganizacji toruńskiego wydarzenia kulturalnego 30-lecie buddyzmu w Polsce (2007) , zorganizowanego przy współudziale Fundacji Tumult oraz Domu Muz.
Zawodowo związana byłam z Galerią “U Jezuitów” w Poznaniu (2009), Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie (2010), nieco później z Grupą Filmową Rekontrplan w Warszawie (2010-2011). Obecnie wspieram merytorycznie powstający projekt animacji Namthar (Fundacji Moma Film), opartych na malowidłach tybetańskich w stylu Gadri.
Od trzech lat mieszkam i pracuję w Wielkiej Brytanii, gdzie współpracuję z festiwalem Passion For Freedom (www.passionforfreedom.co.uk) odbywającym się corocznie w Londynie, zadedykowanym „wolności” w sztuce i nie tylko, zapraszającym do udziału artystów z całego świata. Swoimi przemyśleniami na temat granic ekspresji artystycznej podzieliłam się z magazynem „Artmix” w artykule No-body – notatki o kobiecym ciele i nagości. Amina Tyler, Alaia Magda Elmahdy, Boushra Almutawakel. (www.obieg.pl/artmix/30028). Przygotowuję się także do udziału w londyńskim festiwalu Kinoteka, organizowanym przez Instytut Kultury Polskiej w Londynie. Jako wolontariusz wspieram również Galerię Phoenix działającą w Brighton.
Wiola Ujazdowska
Historię sztuki z tytułem magistra ukończyłam w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w 2012 roku . Od roku 2010 studiuję również malarstwo na Wydziale Sztuk Pięknych w Toruniu. W roku akademickim 2012/2013 w ramach programu Erasmus studiowałam konserwację i muzealnictwo (specjalizacja: malarstwo, rzeźba i sztuka nowoczesna) w Cologne University of Applied Sciences, a także otrzymałam stypendium im. Jana Winczakiewicza. Na przełomie ubiegłego i bieżącego roku prowadziłam pracownię rysunku i malarstwa w Galerii Sztuki Współczesnej we Włocławku. Obecnie odbywam staż finansowany ze środków unijnych w Nýlistasafnið (The Living Art Museum) w Reykjaviku.
Studia w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK dały mi możliwość poznania i zrozumienia procesów zachodzących w sztuce dawnej i współczesnej. Obecnie dla mnie – jako praktykującej artystki – stanowią bazę teoretyczną do podejmowania własnych działań na polu sztuk wizualnych.
Przemysław Waszak
Studia w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK skończyłem w 2006 roku, broniąc pracę magisterską pod tytułem Krucyfiks mistyczny na Drzewie Życia w kościele św. Jakuba, pochodzący z kościoła dominikanów (św. Mikołaja) w Toruniu, napisaną pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza J. Żuchowskiego. W tym samym roku rozpocząłem studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK. W ich trakcie nie tylko uczestniczyłem w seminariach doktoranckich czy wykładach monograficznych, lecz także samodzielnie prowadziłem zajęcia dydaktyczne. Pracę doktorską zatytułowaną Snycerskie krucyfiksy na obszarze Państwa Krzyżackiego w XIV i pierwszej połowie XV wieku obroniłem w 2012 roku. Moim promotorem był dr hab. Jarosław Jarzewicz, prof. UAM. Podczas studiów magisterskich i doktoranckich wygłosiłem referaty na dziewięciu polskich i zagranicznych wyjazdach naukowych organizowanych przez Katedrę a także przez Instytut Historii Sztuki UAM w Poznaniu. Otrzymałem również stypendia badawcze: Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej DAAD do Moguncji oraz Polskiej Misji Historycznej UMK do Würzburga.
Po otrzymaniu doktoratu podjąłem pracę jako historyk sztuki i tłumacz w Międzynarodowym Centrum Zarządzania Informacją ICIMSS w Toruniu. Podczas pracy pełniłem funkcję sekretarza ogólnopolskiej konferencji. Przeprowadziłem ponadto obszerne kwerendy archiwalne oraz wykonałem szeroko zakrojone tłumaczenia i napisałem projekt europejski.
Od października 2013 roku pracuję w Katedrze, jako adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Średniowiecznej. Praca ze studentami i praca naukowa sprawia mi wiele satysfakcji i staram się jej całkowicie poświęcić. Studia magisterskie i doktoranckie w Katedrze umożliwiły mi poznanie wielu osobistości naukowych, przede wszystkim profesorów polskich i zagranicznych. Kontakt z ich warsztatem pracy, wiedzą i niezwykłą osobowością pozwolił mi rozwinąć pasję naukową.
Idąc na studia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika moim celem był wszechstronny, dogłębny rozwój naukowy. Z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że swój cel zrealizowałem.
Justyna Wicenty
Po ukończeniu w 2006 roku studiów magisterskich w Katerze Historii Sztuki i Kultury UMK przez kilka lat pracowałam jako kierowniczka produkcji filmów animowanych. Następnie – jako animatorka kultury i kuratorka projektów filmowych – realizowałam w Trójmieście liczne wydarzenia, między innymi: Animation Now! Festival, CudaWianki, Festiwal Transvizualia, ARTLOOP Sopot Festival. Obecnie pracuję w Muzeum Emigracji w Gdyni, gdzie zajmuję się koncepcją i koordynacją programu działań kulturalnych; od 2012 roku organizuję więc projekty artystyczne w przestrzeni miejskiej, wykłady na temat sztuki nowoczesnej, spotkania z artystami-emigrantami, pokazy filmowe.
Monika Mausolf
Studia licencjackie w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK ukończyłam w 2013 roku. Od sierpnia tegoż roku jestem zatrudniona – jako Kunst- und Illusionsmalerin – w firmie konserwatorsko-restauratorskiej Wibbeke Denkmalpflege GmbH w Geseke.
Studia dały mi szansę, by rozwinąć moje pasje i poszerzyć wiedzę na temat sztuki współczesnej, która mnie fascynuje przede wszystkim. Wsparcie oraz motywacja ze strony kadry profesorskiej pozwoliła mi również na dalsze działania na polu artystycznym. Natomiast solidna podstawa teoretyczna, którą nabyłam podczas studiów, stała się niezbędna w mojej obecnej pracy zawodowej.
Natalia Cieślak
Studia pierwszego i drugiego stopnia odbywane w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK ukończyłam w 2012 roku. Od maja tegoż roku jestem koordynatorką projektów w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, a od sierpnia również sekretarzem redakcji kwartalnika „Artluk”.
W czasie studiów zetknęłam się z wieloma wykładowcami bardzo przychylnymi studentom, którzy skutecznie potrafili zmotywować nas do aktywności, również tej wykraczającej poza tradycyjne obowiązki studenckie. W moim przypadku tego typu działalność z pewnością zaprocentowała w przyszłości. Również praktyki, jakie odbyłam w trakcie studiów, pomogły mi w zdobyciu wiedzy i umiejętności, które przydały mi się później w pracy zawodowej. Współpraca Katedry Historii Sztuki i Kultury UMK z toruńskimi instytucjami kultury – Muzeum Okręgowym, Galerią Wozownia czy Centrum Sztuki Współczesnej – ułatwiła nam, studentom, dostęp do dóbr kultury, ale przede wszystkim wzmocniła w nas świadomość współuczestnictwa w lokalnej scenie artystycznej.
Sara Brudny
Historię sztuki na UMK ukończyłam w 2010 roku. W 2014 obroniłam również tytuł magistra filologii włoskiej, którą studiowałam na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie nie jestem związana zawodowo ze światem sztuki. Pracuję jako lektor języka włoskiego, ale absolutnie nie uważam lat spędzonych w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK za stracone. Były to studia, które poszerzyły moje horyzonty, nauczyły samodzielnie myśleć, przygotowały do ewentualnej pracy badawczej i dały mi cały warsztat niezbędny każdemu humaniście. Dzięki studiom w Toruniu, kolejny kierunek, napisanie pracy licencjackiej oraz drugiej pracy magisterskiej nie stanowiły żadnego problemu. Studia z historii sztuki bez wątpienia nie są łatwe, natomiast są wyjątkowo ciekawe. Tematyka sama w sobie jest interesująca, ale ogromną zaletą jest również sposób prowadzenia zajęć. Nie jest to wyłącznie słuchanie suchych wykładów i pamięciowe przyswajanie mnóstwa informacji. Zajęcia w dużej mierze opierają się na materiale wizualnym i wzbogacane są przez kontakt z autentycznymi dziełami sztuki, zwłaszcza podczas ćwiczeń ze wstępu do historii sztuki oraz podczas objazdów naukowych. Dodam jeszcze, że na historii sztuki można poznać wiele nietuzinkowych postaci – zarówno wśród kadry, jak i wśród studentów – oraz zawiązać przyjaźnie na lata. Nic tak nie łączy jak wspólne „męki” na dwutygodniowym obozie zabytkoznawczym we Wrocławiu. Z mojej uniwersyteckiej drogi najlepiej wspominam właśnie historię sztuki na UMK, dlatego z czystym sumieniem mogę ją polecić wszystkim zainteresowanym kulturą i sztuką.
***
Zachęcamy naszych Absolwentów do nadsyłania materiałów (informacje, fotografie) na swój temat z przeznaczeniem do umieszczenia na tej katedralnej stronie. Chcielibyśmy zgromadzić Państwa tu na powrót wszystkich! Choć los sprawił, że mieszkamy w różnych miastach, różnych niekiedy krajach, a nawet na różnych kontynentach, bądźmy w tym jednym miejscu razem!