dr hab. Anna Błażejewska, prof. UMK
Kontakt: (56) 611-37-65,
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Studia: 1979-1985, Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Trzynastowieczna architektura pocysterskiego kościoła w Oliwie. Promotor: prof. dr hab. Marian Kutzner.
Doktorat: 1994, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski, Rozprawa: Wczesnośredniowieczne rzeźby kamienne z obszaru dawnych Prus. Promotor: prof. dr hab. Marian Kutzner.
Habilitacja: 2014, Wydział Historyczny, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Rozprawa: Rzeźba w Prusach Krzyżackich do połowy XIV wieku. Źródła stylu (Toruń 2013). Recenzenci: prof. dr hab. Jadwiga Kuczyńska, dr hab. Jarosław Jarzewicz, prof. UAM, dr hab. Tadeusz Jurkowlaniec, prof. IS PAN, dr hab. Tomasz Torbus, prof. UG.
Zainteresowania badawcze: Koncentrują się wokół sztuki średniowiecznej, zwłaszcza sztuk plastycznych w Europie Środkowej i w państwie Zakonu Krzyżackiego. Zjawiska artystyczne ujmowane są głównie w aspekcie szeroko rozumianej problematyki stylu, jak też funkcji i społecznej roli dzieł sztuki. Innym obszarem zainteresowań jest sztuka pradziejowa, głównie ta z przełomu pradziejów i czasów historycznych w Europie Północnej.
Wybrane publikacje:
monografie:
Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy. Plastyczna interpretacja wizji mistycznej, Toruń 2005; ISBN 83-231-1863-9
Rzeźba w Prusach krzyżackich do połowy XIV wieku. Źródła stylu. Toruń 2012; ISBN 978-83231-2848-9
Architektura kościoła św. Jakuba w Toruniu jako przedmiot badań naukowych, Toruń 2022, ISBN 978-83-231-4790-9, [978-83-231-4791-6]
wraz z Elżbietą Pilecką: Detal architektoniczny kościoła Mariackiego w Gdańsku: katalog i zarys problematyki, Pelplin 2022, ISBN 978-83-8127-944-4
rozdziały w opracowaniach syntetycznych:
Sztuka średniowieczna, w: Dzieje sztuki Torunia, red. A. Błażejewska, K. Kluczwajd i inni, Toruń 2009; ISBN978-83-60324-29-5, s. 15 –186 (wraz z Elżbietą Pilecką)
Dzieje sztuki, w: Dzieje diecezji włocławskiej, t.1: Średniowiecze, red. A. Radzimiński, Włocławek 2008, s. 163-220; ISBN 978-83-60150-49-8 (wraz z Elżbietą Pilecką)
Rzeźba w państwie krzyżackim od jego początków do wojny trzydziestoletniej, w: Fundacje artystyczne na terenie Państwa Krzyżackiego w Prusach, t. II: Eseje. red. nauk. B. Pospieszna, Malbork 2010, s.166-194; ISBN 978-83-60518-31-1
Prehistoric art, w: Bolan meishu tongshi (The history of Polish art), red. J. Malinowski i inn., Shanghai -Warszawa (Shanghai Joint Publishing Company Limited : Polish Institute of World Art Studies : Adam Mickiewicz Institute) 2017, s. 1-29; ISBN: 978-7-5426-5557-8
redakcje naukowe:
Argumenta, Articuli, Quaestiones. Studia z historii sztuki średniowiecznej. Księga jubileuszowa dedykowana Marianowi Kutznerowi, red. A. Błażejewska, H. Dziurla, E. Pilecka, Toruń 1999, s. 265-290; ISBN 83-910478-6-5
Dzieje sztuki Torunia, red. A. Błażejewska, K. Kluczwajd i inn., Toruń 2009, s. 9-14; ISBN 978-83-60324-29-5
Dzieje i skarby kościołów toruńskich, t. VI: Dzieje i skarby dominikańskiego kościoła pw. Św. Mikołaja w Toruniu, red. A. Błażejewska, K. Kluczwajd, E. Pilecka, Toruń 2017; ISBN 978-83-88341-93-9
wraz z: Pilecka Elżbieta, Saar-Kozłowska Alicja (red.): Dzieje i skarby kościoła św. Jakuba w Toruniu : nowe rozpoznanie , Toruń 2023, ISBN 978-83-67689-06-9
artykuły:
Die Bauform der ersten Zisterzienserkirche in Oliva, w: Kunst im Ostseeraum. Mittelalterliche Architektur und ihre Rezeption. Wissenschaftliche Beiträge der Ernst-Moritz-Arndt –Universität Greifswald, hrsg. N. Zaske, B. Resch, Greifswald 1990, s. 65- 69; ISBN 86006-004-X
Kamienna rzeźba figuralna z czasów przedkrzyżackich w Prusach; stan, możliwości i perspektywy badań, w: Sztuka Prus XIII-XVIII wieku (Studia Borussico-Baltica Torunensia Historiae Artium), red. M. Woźniak, Toruń UMK 1994, s. 71-99; ISBN 83-231-0565-0
Skandynawski mit na kamieniu z Leźna k. Gdańska? Próba interpretacji treści oraz artystycznego rodowodu reliefów, w: Argumenta, Articuli, Quaestiones. Studia z historii sztuki średniowiecznej. Księga jubileuszowa dedykowana Marianowi Kutznerowi, red. A. Błażejewska, H. Dziurla, E. Pilecka, Toruń 1999, s. 265-290; ISBN 83-910478-6-5
Gotycka figura Madonny z Dzieciątkiem z zachodniego portalu kościoła ŚŚ. Piotra i Pawła w Legnicy. Przykład recepcji francuskiej rzeźby portalowej na Śląsku w XIV wieku, Acta Universistatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXI – Nauki Hum. –Społ., zesz. 338, red. naukowy zeszytu: J. Malinowski, Toruń 2000, s. 3-30, ISSN 0860-1232
Czternastowieczny wystrój kościoła Mariackiego w Toruniu: duchowość franciszkańska a pobożność miejska, w: Dzieje i skarby Kościoła Mariackiego w Toruniu. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez SHS O/Toruń, red. K. Kluczwajd, Toruń 2005, s. 55-86; ISBN 83-7285-259-6
Północny rodowód artystyczny wczesnośredniowiecznych kamiennych figur pruskich, w: Pruskie baby kamienne. Fenomen kulturowy czy europejska codzienność? Red. J.M. Łapo i G. Białuński. Seria: Rozprawy i Materiały Ośrodka Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie nr 234, s. 65 – 79, Olsztyn 2007; ISBN 978-83-60839-10-2
Ein unbekannter Pietàtypus in der Kirche von Osterode/ Ostróda - kűnstlerische Spuren der Spiritualiät des Deutschen Ordens?, w: Terra sanctae Mariae. Mittelalterliche Bildwerke der Marienverehrung im Deutschordensland Preussen, hrsg. G. Eimer, E. Gierlich u.a., Kunsthistorische Arbeiten der Kulturstiftung der deutschen Vertreibenen, Bd.7, Bonn 2009, s. 213-226; ISBN 978-3-88557-227-5
Kościół św. Jakuba w Toruniu w kontekście dyskusji nad znaczeniem patronatu krzyżackiego dla jego budowy i architektonicznej formy, w: Stare i nowe dziedzictwo Torunia. Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu I, Toruń 2013, s. 28-41; ISBN 978-83-904719-0-7
Ex luto. O niektórych glazurowanych rzeźbach ceramicznych przełomu XIII i XIV wieku w państwie krzyżackim. Proces ich wytwarzania – zniszczenia - konserwacja, w: Ziemia-człowiek-sztuka. Interdyscyplinarne studia nad ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. U. Mazurczak, Lublin 2015, s. 675-705;; ISBN 978-83-8061-116-0 (wraz z Marią Rudy)
Detal architektoniczny fary świętojańskiej w Toruniu w kontekście faz budowy kościoła w średniowieczu, w: Kościół Świętojański w Toruniu - nowe rozpoznanie, Seria: Dzieje i skarby kościołów toruńskich, t.V, red. K. Kluczwajd, Toruń 2015, s. 37-76; ISBN 978-83-88341-82-3(wraz z Elżbietą Pilecką)
Sztuka „rodzima” na ziemiach polskich w okresie chrystianizacji. Próba charakterystyki, Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29 (2016), nr 3(115), s. 21-45, ISSN 0860-8024.
‘Native’ Figural Art of the Southern Coast of the Baltic Sea at the Time of Christianization, „The Middle Ages: Narratives of Art”, seria: Spatia Mediaevalia III, Studies in the Perception of Medieval Culture, ed. J. Wenta, Toruń 2019, s. 41-76; ISBN 978-83-231-4235-5
Obraz i medium: o dwóch średniowiecznych malowidłach ściennych w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Toruniu, w: Dzieje i skarby kościoła św. Jakuba w Toruniu : nowe rozpoznanie / Błażejewska Anna, Pilecka Elżbieta, Saar-Kozłowska Alicja (red.), Toruń 2023, ISBN 978-83-67689-06-9, s. 157-176
wraz z Elżbietą Pilecką, Rzeźba średniowieczna w zbiorach Muzeum Archidiecezjalnego w Gnieźnie, w: Skarbiec Katedry Gnieźnieńskiej / Bogacz Jarosław (red.), 2021, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, ISBN 978-83-66399-42-6, s. 59-93
Romański tympanon kościoła parafialnego w Wysocicach: głos w dyskusji, Roczniki Humanistyczne, seria: Historia sztuki, KUL, vol. 69, nr 4, 2021, s. 35-54, DOI:10.18290/rh21694-2
wraz z Elżbietą Pilecką, Średniowieczne malowidło na wschodniej ścianie prezbiterium kościoła św. Jakuba w Toruniu : transmedialna struktura obrazowa?, Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne, vol. 113, 2020, s. 5-26, DOI:10.31743/abmk.9996
PROMOTORSTWO PRAC LICENCJACKICH I MAGISTERSKICH:
prace magisterskie:
2024:
Mikołaj Drzymalski, Problem wpływu kultury skandynawskiej na sztukę Pomorza w średniowieczu. Analiza dyskursu naukowego w polskiej literaturze przedmiotu
2023:
Tomasz Simiński-Stanny, Architektura fary pw. św. Mikołaja w Grudziądzu w kontekście jej funkcji
Lidia Ruczewska, "Twarz jako pretekst" Rola i znaczenie medium w wizualizacji motywu twarzy w twórczości Zdzisława Beksińskiego
2019
Aneta Rzytelewska, Malowidła ścienne na skarpach w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu w ujęciu neuroestetyki.
2018
Monika Dzienis, Nieznana kamienna rzeźba głowy ludzkiej w zbiorach Muzeum Ślężańskiego w Sobótce
Oleksandra Vorobiova, Romańska rzeźba Chrystusa Pantokratora w Tumie pod Łęczycą. Analiza stylu.
2017
Szymon Stenka, Malowidło w Tujcach (Cyganku)
prace licencjackie:
2024
Kazimierz Dembek, Paleolityczne narzędzia z abstrakcyjnymi nacięciami z Jaskini Maszyckiej w zbiorach Muzeum Archeologicznego w Krakowie. Analiza form w kontekście funkcji i znaczenia.
Antonina Sajek, Rytowana płyta ze Słupska. Obraz - medium - funkcja - styl.
2022
Sara Rutecka, Charakterystyka paleolitycznych przedstawień figuralnych kobiet z terenu Polski w kontekście artystycznym i kulturowym
Paulina Mordal, Ryt figuralny zwany "płytą ze Słupska" - analiza stylistyczno-porównawcza
Agata Grodź, Malowidła ścienne w zachodniej części kościoła św. Jakuba w Toruniu. Medium i percepcja.
2016
Lidia Bebel, Geneza motywów obrazowych i programu ikonograficznego malowidła ściennego wyobrażającego Zwiastowanie, Narodziny Chrystusa i Wędrówkę Trzech Króli z kościoła NMP w Toruniu
2015
Aleksandra Chrostowska, Ikonografia gotyckiego wspornika z przedstawieniem figuralnym z zamku krzyżackiego w Toruniu
Judyta Ostapiak, Urna z Grabowa Bobowskiego jako obraz i medium obrazowe
Patryk Winnicki, Detal architektoniczny w prezbiterium kościoła p.w. św. Jana Chrzciciel i św. Jana Ewangelisty w Toruniu. Próba rozpoznania genezy artystycznej
Magdalena Gołębiewska, Gotycka rzeźba Chrystusa w Grobie z kościoła NMP w Toruniu - geneza stylu.
Monika Dzienis, Rzeźba Chrystusa Tronującego z dawnego ołtarza głównego kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu. Zagadnienie stylu.
Karolina Greś, Madonna Brzemienna- geneza typu kompozycyjnego i funkcjonowanie statuetki.