dr Przemysław Waszak
Kontakt: (56) 611 37 65,
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Studia: 2001-2006, Katedra Historii Sztuki i Kultury, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Krucyfiks mistyczny na Drzewie Życia w kościele św. Jakuba, pochodzący z kościoła dominikanów (św. Mikołaja) w Toruniu. Promotor: prof. dr hab. Tadeusz J. Żuchowski.
Doktorat: 2012, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rozprawa: Snycerskie krucyfiksy na obszarze Państwa Krzyżackiego w XIV i pierwszej połowie XV wieku. Promotor: dr hab. Jarosław Jarzewicz, prof. UAM.
Zainteresowania badawcze: Obejmują przede wszystkim sztukę i kulturę średniowiecza, zgromadzeń zakonnych oraz literackich źródeł przedstawień rzeźbiarskich. Podstawowy obszar badań stanowi problematyka dotycząca krucyfiksów gotyckich z terenu Państwa Krzyżackiego, Królestwa Polskiego, także Austrii i Niemiec – kwestie stylowe, ikonograficzne oraz znaczenie i recepcja tych przedstawień pasyjnych. Istotna jest również metodologia oraz formy obrazowania i procesy kulturowe w realizacjach artystycznych innych epok, w tym także współczesności.
Wybrane publikacje:
Książki:
Ikony z kolekcji Profesora Wiesława Litewskiego w zbiorach Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu: katalog, Seria: Katalogi Zbiorów Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, red. serii: Mirosław A. Supruniuk, Katarzyna Moskała, T. 3, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2024.
Krucyfiks z Kaplicy Jedenastu Tysięcy Dziewic w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jego znaczenie i recepcja, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
Artykuły naukowe:
1) Nieznana ikonografia zabytków Grudziądza w zbiorach Bildarchiv Foto w Marburgu i jej naukowe wykorzystanie na przykładzie fasady Pałacu Opatek w Grudziądzu, „Rocznik Grudziądzki”, XXXII, 2024, s. 77–100.
2) Gotycki krucyfiks z Sartowic, fenomen miejsca i powiązane dzieła sztuki (Starzyno, Chwalęcin, Lidzbark Warmiński, Prosity, Orneta), „Rocznik Grudziądzki”, XXXI, 2023, s. 19–37.
3) Późnogotycki krucyfiks z łuku tęczowego – obecnie prezentowany na ścianie północnej prezbiterium kościoła pw. św. Jakuba Apostoła w Toruniu, [w:] Błażejewska Anna, Pilecka Elżbieta, Saar-Kozłowska Alicja (red.), Dzieje i skarby kościoła św. Jakuba w Toruniu: nowe rozpoznanie, Toruń: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego w Toruniu, Stowarzyszenie Historyków Sztuki. Oddział Toruński 2023, s. 157–176.
4) The neo-Romanesque churches of the Annunciation of the Blessed Virgin Mary in Inowrocław and St. Adalbero in Würzburg: the examples of references to pre-Romanesque and Romanesque architecture, “Ars: Časopis Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied”, LVI, 2023, nr 2, s. 95–108.
5) Krucyfiksy znad wejścia do dawnego szpitala św. Jakuba w Toruniu, ul. Szpitalna 4, „Rocznik Grudziądzki”, XXX, 2022, s. 19–37.
6) Maski z kościoła w Inowrocławiu. Znaczenie płaskorzeźby romańskiej oraz jej miejsce w historii sztuki, „Sztuka i Kultura”, VI, 2019–2022, s. 9–51.
7) Późnogotycki krucyfiks z kościoła pokarmelickiego w Kcyni, [w:] Sanktuarium Krzyża Świętego w Kcyni, red. Marcin Puziak, Pelplin–Bydgoszcz: Bernardinum 2022, s. 15–39, tabl. I–IV.
8) Rzeźba XV wieku na Pomorzu Zachodnim w kontekście sztuki europejskiej / Die hinterpommersche Skulptur des 15. Jahrhunderts im Kontext der europäischen Kunst, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 33–43.
9) Saint Bridget of Sweden and the Teutonic Knights. Her Revelations in the context of the Gothic crucifix from the Holy Trinity Cathedral in Kulmsee (Chełmża) and the legacy of other mystics, “Ordines Militares Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXVII, 2022, s. 253–273.
10) The right of art, the principle of the artist, the imperative of the scholar: the example of a Romanesque sculptor’s workshop in the context of the law of the frame, “Ars: časopis Ústavu dejín umenia Slovenskej akadémie vied / Journal of the Institute of Art History of the Slovak Academy of Sciences”, LV, 2022, nr 2, s. 98–108.
11) Warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej – charakterystyka, geneza artystyczna, znaczenie regionalne i ponadregionalne / Die Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion – Charakteristik, künstlerische Genese, regionale und überregionale Bedeutung, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 44–59.
12) Gotycki krucyfiks z katedry Trójcy Świętej w Chełmży, „Rocznik Grudziądzki”, XXIX, 2021, s. 55–78.
13) Kreślony słowami w wyobraźni świat sztuki w prozie Stanisława Lema, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: Malarza, rzeźbiarza, architekta…, T. 2, red. Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard Mączyński, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2021, s. 391–403.
14) Local and supra-regional significance of Romanesque sculpture and its place in art history: the example of bas-reliefs from a church in Inowrocław, “Ars: časopis Ústavu dejín umenia Slovenskej akadémie vied / Journal of the Institute of Art History of the Slovak Academy of Sciences”, LIV, 2021, nr 2, s. 140–154.
15) Narracje o Casparze Davidzie Friedrichu i Johannie Wolfgangu Goethem w XXI wieku, [w:] Narracje historyczne we współczesnym świecie, red. Krzysztof Garczewski i Anna Garczewska, („Bydgoskie Studia Międzynarodowe”, T. 1 red. Krzysztof Garczewski), Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2021, s. 315–325.
16) Rekonstrukcje z zakresu historii sztuki a wizja literacka warsztatu biedermeierowskiego malarza Carla Spitzwega, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: Malarza, rzeźbiarza, architekta…, T. 2, red. Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard Mączyński, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2021, s. 181–192.
17) Das Meer und Meereswesen in der Kunst und Quellen des Mittelalters. Vergleichende Analyse des Kupferstichs „Meerwunder” von Albrecht Dürer aus dem Jahr 1498, „Ars: Časopis Ústavu dejín umenia Slovenskej akadémie vied / Journal of the Institute of Art History of the Slovak Academy of Sciences”, LIII, 2020, nr 2, s. 195–204.
18) Dzieło sztuki jako ogniskowa pamięci ujęta na tle współczesnej problematyki dziedzictwa kulturowego. Jego rola w kształceniu. Studium przypadku, [w:] Studia i szkice z badań nad pamięcią zbiorową w Polsce w XX i XXI wieku. Anatomia polityki historycznej, T. 2, red. Monika Opioła-Cegiełka, Joanna Szczutkowska, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2020, s. 155-169.
19) Gotycki krucyfiks ze Żmijewa i jego powiązania artystyczne oraz ideowe, „Rocznik Grudziądzki”, XXVIII, 2020, s. 55–71.
20) Rekonstruowanie i kontekstualizowanie warsztatu Tilmana Riemenschneidera na polu literatury naukowej i fikcji literackiej, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty: Malarza, rzeźbiarza, architekta…, T. 1, red. Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Ryszard Mączyński, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2020, s. 397–406.
21) „Wstęp do historii sztuki” – przegląd najnowszej literatury, „Studia Historica Gedanensia”, [Podtytuł tomu: Historia w szkolnej ławce i w uniwersyteckiej auli. Nauczanie, kształcenie, wychowanie. Przeszłość i teraźniejszość, red.: Anna Paner, Michał Kosznicki], X, 2019, s. 199–216.
22) Das dominikanische Kruzifix am Baum des Lebens in Thorn. Seine künstlerischen und theologischen Zusammenhänge, „Preussenland”, X, 2019, s. 57–83.
23) Interpretations and Permanence – References to Medieval Artistic Solutions, [w:] The Middle Ages: Narratives of Art, red. Jarosław Wenta, we współpracy z: Claire Orenduff i Magdaleną Kopczyńską, Seria: Spatia Mediaevalia III. Studies in the Perception of Medieval Culture Publikacje Centrum Mediewistycznego Wydziału Nauk Historycznych UMK, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2019, s. 111–142.
24) Rozwojowe ciągi formalno-ideowe w ramach konstrukcji czasu artystycznego George'a Kublera, „Sztuka i Kultura”, V, 2017/2018, s. 349–366.
25) Artistic landscape of the former State of the Teutonic Order in Prussia defined by the Gothic crucifixes, „Ordines Militares Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXIV, 2019, s. 275–300.
26) Gotische umarmende Kruzifixe und deren geschnitzte Vertreter aus Würzburg, Suhl-Heinrichs und Helmstedt, „Mainfränkisches Jahrbuch für Geschichte und Kunst“, LXIX, 2017, s. 15–36.
27) [Recenzja:] Die Schatzkammer des Deutschen Ordens, hrsg. v. Raphael Beuing, Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens, Bd. 70, Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, Weimar 2015, 409 pp., ISBN: 978-3-89739-746-0, „Ordines Militares − Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXI, 2016, s. 229–232.
28) Inkluzje spraw polityczno-społecznych i światopoglądowych w badaniach z zakresu historii sztuki średniowiecznej. Studia przypadku, „Świat Idei i Polityki”, XV, 2016, s. 477–491.
29) Jak odczytywać rzeźby gotyckie? Trzy studia przypadku, „Wiadomości Historyczne”, LIX, 2016, nr 6, s. 14–17.
30) Późnobarokowy sobór św. Mikołaja w Sankt Petersburgu, dzieło Sawwy Iwanowicza Czewakińskiego na styku epok, „Sztuka i Kultura“, IV, 2016, s. 105–128.
31) W kręgu dyskusji o sztuce bizantyjskiej, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, XXXVII, 2016, s. 141–154.
32) Gotyckie krucyfiksy „obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl–Heinrichs i Helmstedt, „Sztuka i Kultura”, II, 2014, s. 47–80.
33) Krucyfiks na Drzewie Życia z dominikańskiego kościoła św. Mikołaja w Toruniu – nowe spojrzenie, „Sztuka i Kultura”, I, 2013, s. 9–36.
Naukowe noty katalogowe:
34) Figura Chrystusa Ukrzyżowanego, warsztat zachodniopomorski, ok. 1500–1525, nr kat. 43 / Gekreuzigter Christus, pommersche Werkstatt, um 1500–1525, nr kat. 43, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 317–319.
35) Figura Chrystusa Ukrzyżowanego, warsztat zachodniopomorski, ok. 1500–1525, nr kat. 42 / Gekreuzigter Christus, pommersche Werkstatt, um 1500–1525, nr kat. 42, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 314–316.
36) Figury ołtarzowe: św. Jakub i św. Andrzej, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Mistrz), ok. 1500–1520, nr kat. 37 / Altarfiguren: Heiliger Jakobus und Heiliger Andreas, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Meister), Um 1500–1520, nr kat. 37, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 290–294.
37) Figury ołtarzowe: św. Jerzy, św. Marcin, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Mistrz), ok. 1500–1520, nr kat. 36 / Altarfiguren: Heiliger Georg, Heiliger Martin, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Meister), um 1500–1520, nr kat. 36, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 285–289.
38) Figury ołtarzowe: św. Marcin, Maria z Dzieciątkiem, św. Mikołaj (?), warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Pomocnik), ok. 1500–1520, nr kat. 34 / Altarfiguren: Heiliger Martin, Maria mit dem Kind, Heiliger Nikolaus (?), Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Gehilfe), um 1500–1520, nr kat. 34, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 274–281.
39) Koronacja Marii – figury ołtarzowe, warsztat zachodniopomorski, ok. 1420–1430, nr kat. 21 / Krönung Mariens – Altarfiguren, pommersche Werkstatt, um 1420–1430, nr kat. 21, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie, 2022 s. 190–192.
40) Koronacja Marii, warsztat flandryjski, 2. poł. XV w., nr kat. 22 / Marienkrönung, flämische Werkstatt, 2. Hälfte des 15. Jh., nr kat. 22, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie, 2022 s. 193–195.
41) Krucyfiks ze Sławna, warsztat wschodniopomorski, ok. 1420, nr kat. 13 / Kruzifix aus Schlawe, pommersche Werkstatt, um 1420, nr kat. 13, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 156–159.
42) Madonna z Dzieciątkiem, warsztat zachodniopomorski, pod wpływem stylu Madonn na Lwach, ok. 1400, nr kat. 14 / Madonna mit Kind pommersche Werkstatt, beeinflusst durch den Stil der Löwenmadonnen, um 1400, nr kat. 14, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 160–162.
43) Matka Boska Bolesna – herma, warsztat zachodniopomorski, ok. 1440–1450, nr kat. 19 / Schmerzensmutter – Büste, pommersche Werkstatt, um 1440–1450, nr kat. 19, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 184–186.
44) Matka Boska Bolesna, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Pomocnik), ok. 1500–1520, nr kat. 32 / Schmerzensmutter, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Gehilfe), um 1500–1520, nr kat. 32, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 263–265.
45) Matka Boska Bolesna, warsztat zachodniopomorski, ok. 1400–1425, nr kat. 18 / Schmerzensmutter, pommersche Werkstatt, um 1400–1425, nr kat. 18, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 178–183.
46) Narodzenie – kwatera ołtarzowa, warsztat zachodniopomorski, ok. 1400, nr kat. 23 / Geburt Christi – Tafel des Altars, pommersche Werkstatt, um 1400, nr kat. 23, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 196–198.
47) Pasja Chociwelska – Chrystus Ukrzyżowany i Zły Łotr, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej, (Mistrz i Pomocnik), ok. 1500–1520, nr kat. 31 / Freienwalder Passion – Gekreuzigter Christus und der böse Schächer, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Meister und Gehilfe), um 1500–1520, nr kat. 31, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 254–262.
48) Pieta, warsztat zachodniopomorski, ok. 1450–1500, nr kat. 20 / Pietà, pommersche Werkstatt, um 1450–1500, nr kat. 20, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 187–189.
49) Piękna Madonna, warsztat zachodniopomorski, ok. 1430, nr kat. 16 / Schöne Madonna, pommersche Werkstatt, um 1430, nr kat 16, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 168–171.
50) Pokłon Trzech Króli – kwatera ołtarzowa, warsztat zachodniopomorski, ok. 1400–1425, nr kat. 24 / Anbetung der Heiligen Drei Könige – Altartafel, pommersche Werkstatt, um 1400–1425, nr kat. 24, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 199–201.
51) Predella z przedstawieniem Czternastu Świętych Wspomożycieli, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Pomocnik), ok. 1500–1520, nr kat. 38 / Predella der Vierzehn Nothelfer, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Gehilfe), um 1500–1520, nr kat. 38, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 295–300.
52) Święta Anna Samotrzecia – figura ołtarzowa, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Pomocnik), ok. 1500–1515, nr kat. 35 / Heilige Anna Selbdritt – Altarfiguren, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Gehilfe), um 1500–1515, nr kat. 35, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 282–284.
53) Tryptyk Jakuba Apostoła Starszego, warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Mistrz), ok. 1500–1520, nr kat. 33 / Triptychon des Apostels Jakobus, Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Meister), um 1500–1520, nr kat. 33, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 266–273.
54) Zwiastowanie Marii – skrzydła tryptyku warsztat Mistrza Pasji Chociwelskiej (Pomocnik), ok. 1500, nr kat. 39 / Verkündigung, Flügel eines Triptychons Werkstatt des Meisters der Freienwalder Passion (Gehilfe), um 1500, nr kat. 39, [w:] Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu / Mysterium des Lichts. Mittelalterliche Kunst in Pommern, red. Kinga Krasnodębska / herausgegeben von Kinga Krasnodębska, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie 2022, s. 301–305.
Inne artykuły
55) Wspomnienie o Zygmuncie Waźbińskim, historyku sztuki, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wspomnienia absolwentów. Plon drugiego konkursu ogłoszonego w 2010 r. przez Stowarzyszenie Absolwentów UMK, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 273–276.
56) Nadrenia-Palatynat oczami historyka sztuki, „Głos Uczelni. Pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”, 2010, nr 5, s. 13.
57) Ideał uczonego. Autobiograficzny obraz naukowca, „Forum Akademickie”, 2009, nr 12, s. 58–59.
58) Wpis do katalogu z wystawy Zofii Karpińskiej / Catalogue Entry to Zofia Karpińska's Exhibition, [w:] Zofia Karpińska. Rysunki, pastele, kolaże, Zakład Poligraficzny „Drukpol”, Toruń 2001, s. 14-17.
Książka:
Krucyfiks z Kaplicy Jedenastu Tysięcy Dziewic w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jego znaczenie i recepcja, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
Artykuły naukowe:
1. Artistic landscape of the former State of the Teutonic Order in Prussia defined by the Gothic crucifixes, „Ordines Militares Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXIV, 2019, s. 275–300.
2. Gotische umarmende Kruzifixe und deren geschnitzte Vertreter aus Würzburg, Suhl-Heinrichs und Helmstedt, „Mainfränkisches Jahrbuch für Geschichte und Kunst“, LXIX, 2017, s. 15–36.
3. W kręgu dyskusji o sztuce bizantyjskiej, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, XXXVII, 2016, s. 141–154.
4. Jak odczytywać rzeźby gotyckie? Trzy studia przypadku, „Wiadomości Historyczne”, LIX, 2016, nr 6, s. 14–17.
5. Późnobarokowy sobór św. Mikołaja w Sankt Petersburgu, dzieło Sawwy Iwanowicza Czewakińskiego na styku epok, „Sztuka i Kultura“, IV, 2016, s. 105–128.
6. Inkluzje spraw polityczno-społecznych i światopoglądowych w badaniach z zakresu historii sztuki średniowiecznej. Studia przypadku, „Świat Idei i Polityki”, XV, 2016, s. 477–491.
7. [Recenzja:] Die Schatzkammer des Deutschen Ordens, hrsg. v. Raphael Beuing, Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens, Bd. 70, Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, Weimar 2015, 409 pp., ISBN: 978-3-89739-746-0, „Ordines Militares − Colloquia Torunensia Historica. Yearbook for the Study of the Military Orders”, XXI, 2016, s. 229–232.
8. Gotyckie krucyfiksy „obejmujące” i ich snycerskie przykłady z Würzburga, Suhl–Heinrichs i Helmstedt, „Sztuka i Kultura”, II, 2014, s. 47–80.
9. Krucyfiks na Drzewie Życia z dominikańskiego kościoła św. Mikołaja w Toruniu – nowe spojrzenie, „Sztuka i Kultura”, I, 2013, s. 9–36.
10. Wspomnienie o Zygmuncie Waźbińskim, historyku sztuki, [w:] Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wspomnienia absolwentów. Plon drugiego konkursu ogłoszonego w 2010 r. przez Stowarzyszenie Absolwentów UMK, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 273–276.
11. Nadrenia-Palatynat oczami historyka sztuki, „Głos Uczelni. Pismo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”, 2010, nr 5, s. 13.
12. Ideał uczonego. Autobiograficzny obraz naukowca, „Forum Akademickie”, 2009, nr 12, s. 58–59.
Wpis do katalogu z wystawy Zofii Karpińskiej / Catalogue Entry to Zofia Karpińska's Exhibition, [w:] Zofia Karpińska. Rysunki, pastele, kolaże, Zakład Poligraficzny „Drukpol”, Toruń 2001, s. 14-17.