dr Katarzyna Krupska-Łyczak
Kontakt: (56) 611-37-66,
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
;
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Studia: 2004–2009, Katedra Historii Sztuki i Kultury, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Ikonografia św. Benona w polskiej sztuce nowożytnej. Promotor: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK.
Doktorat: 2015, Wydział Nauk Historycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rozprawa: Nowożytne złotnictwo wotywne na Ziemi Chełmińskiej. Promotor: dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK.
Zainteresowania badawcze: Koncentrują się wokół zagadnień związanych ze sztuką i kulturą nowożytną, przede wszystkim rzemiosłem artystycznym oraz sztuką w Prusach Królewskich.
Wybrane publikacje:
Monografie:
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Srebra elbląskie i inne z kolekcji Edwarda Parzycha, Pelplin 2020;
Artykuły:
- Święty oczami artystów, czyli przyczynek do ikonografii św. Jana z Kęt w polskiej sztuce nowożytnej, [w:] Per aspera ad astra, Materiały z XVI Ogólnopolskiego Zjazdu Historyków Studentów, t. 13, Nauki pomocnicze historii, historia sztuki, archiwistyka i historia prawa, red. Marta Adamczyk et al., Kraków 2008, s. 61–70;
- Modlitwa w srebrze zaklęta. Siedemnasto- i osiemnastowieczne wota z Ziemi Chełmińskiej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 61, 2013, nr 1, s. 15–25;
- Najstarsze zachowane srebrne wota w Polsce, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, 61, 2013, nr 4, s. 515–527;
- Srebrne wota z toruńskiego kościoła św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w okresie nowożytnym, [w:] Stare i nowe dziedzictwo Torunia red. Juliusz Raczkowski, Toruń 2013 [Studia i materiały z dziedzictwa kulturowego Torunia i regionu, t. 1], s. 253–271;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Nieznana panorama Torunia z 1793 roku i jej autor – Ernst Friedrich Kussmahly, „Zapiski Historyczne”, 78, 2013, nr 1, s. 101–122;
- Srebrne plakietki wotywne z warsztatu toruńskiego złotnika Jana Letyńskiego, „Sztuka i Kultura”, 2, 2014, s. 107–143;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Od mistrza cechowego do partacza. Życie i twórczość artystyczna toruńskiego malarza Heinricha Christiana Sernera, „Sztuka i Kultura”, 4, 2016, s. 83–103;
- Wizerunki wotywne św. Jakuba Starszego Apostoła na ziemi chełmińskiej, [w:] Camino Polaco. Teologia – sztuka – historia – teraźniejszość, red. Piotr Roszak, Waldemar Rozynkowski, t. 3, Toruń 2016, s. 127–139;
- Wyobrażenia św. Benona w Wielkopolsce, [w:] „Święty Izydor wołkami orze…. Święci patroni w życiu wsi polskiej”, katalog wystawy, red. Hanna Ignatowicz, Aleksandra Kosmacz, Małgorzata Sawicka, Szreniawa 2016, s. 59–67;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Ernst August Plengorth (1800–1882) – życie i twórczość toruńskiego złotnika, [w:] Plastyka toruńska 1793–1920. Zapomniane oblicze wielokulturowego miasta, red. Katarzyna Kluczwajd, Michał Pszczółkowski, Toruń 2017, s. 139–151, 167–171, 176;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Kontrakty między ks. Janem Ewertowskim a toruńskim złotnikiem Jacobem Weintraubem na wykonanie sreber do kościoła św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim z lat 1711–1728, „Biuletyn Historii Sztuki”, 79, 2017, nr 1, s. 131–156;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Friedrich Edel – mało znany rytownik czynny w Prusach Królewskich pod koniec XVII wieku, „Porta Aurea”, 18, 2019, s. 82–95;
- Malowidła z pobernardyńskiego sanktuarium św. Antoniego z Padwy, [w:] Miejsce, które ratuje. Prostota franciszkańska i rokokowa ekspresja w założeniu pielgrzymkowym w Ratowie nad Wkrą, red. Michał Wardzyński, Warszawa 2020, s. 119–129;
- Srebrne plakietki wotywne z kościołów na Ziemi Lubawskiej, [w:] Drewniane Perły Ziemi Lubawskiej. Konserwacja drewnianych zabytków celem wzrostu atrakcyjności kulturowej regionu, red. Przemysław Gorek, Anna Żurek, Warszawa 2020, s. 120–129;
- Thomas Schmidt - złotnik toruński z połowy XVII wieku, „Rocznik Toruński”, 47, 2020, s. 215–231;
Hasła w słownikach oraz noty katalogowe:
- Detloff (Dedtloff, Dettloff, Dietloff, Ditloff) Paul (ok.1635/40–1691), złotnik tor., [w:] Toruński słownik biograficzny, t. 8, red. Krzysztof Mikulski, Toruń 2019, s. 50–52;
- Kussmahly (Kosmali, Kusmahli, Kusmaly, Kussmahli, Kussmahlii, Kussmalii, Kuszmahli, Kuszmahlii, Kuszmahly) Ernst Friedrich (1762–1805), malarz i nauczyciel w tor. Gimn. Akad., [w:] Toruński słownik biograficzny, t. 8, red. Krzysztof Mikulski, Toruń 2019, s. 136–137;
- Rohde (Rode, Rhode, Röde) Johann Gottlieb (ok. 1703–1771), złotnik tor., czł. III Ordynku, [w:] Toruński słownik biograficzny, t. 8, red. Krzysztof Mikulski, Toruń 2019, s. 178–180;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Plengorth (Plengort) Ernst August (1800-1882), złotnik, czł. cechu w Toruniu, [w:] Toruński słownik biograficzny, t. 8, red. Krzysztof Mikulski, Toruń 2019, s. 166–168;
- [wspólnie z Bartłomiejem Łyczakiem], Papierośnica stołowa, [w:] Srebra od pokoleń. Gdańscy złotnicy Stumpfowie 1804–1945, katalog, red. Anna Frąckowska, Gdańsk 2019, s. 303–303;
- Plakiety wotywne na obrazie Matki Bożej Kościerskiej, [w:] Meyerowie. Gdańscy złotnicy przełomu XVIII i XIX wieku, katalog wystawy, red. Anna Frąckowska, Gdańsk 2023, s. 120–121;
- Zespół aplikacji na feretronie, [w:] Meyerowie. Gdańscy złotnicy przełomu XVIII i XIX wieku, katalog wystawy, red. Anna Frąckowska, Gdańsk 2023, s. 114–119;
- [wspólnie z Agnieszką Bembnistą], Plakieta wotywna ufundowana przez Martina Feldnera, toruńskiego kupca i szypra, [w:] Wspólnoty pracy i wiary. Cechy w miastach Prus Królewskich, t. 2, Katalog, red. Franciszek Skibiński, Gdańsk 2024, s. 258–259;