• Katedra Historii Sztuki i Kultury
  • WSzP
  • UMK
  • USOS
  • Moodle
  • APD
  • Polecane adresy
  • Poczta UMK
  • Biblioteka UMK

Historia Sztuki i Kultury UMK
  • Zapraszamy Kandydatów
  • Historia Katedry
  • Kadra, dydaktyka
  • Kierunki badawcze
  • Pracownicy Katedry
  • Publikacje naukowe
  • Konferencje
  • Galeria
Studia i studenci
  • Plan zajęć
  • Organizacja roku akademickiego
  • Regulamin studiów
  • Rekrutacja na studia
  • Efekty kształcenia
  • Programy studiów
  • Studia doktoranckie
  • Nasi Absolwenci
  • Zasady odbywania praktyk
  • Zasady dotyczące prac dyplomowych
  • Koło naukowe
  • Erasmus - współpraca międzynarodowa
  • Program MOST
  • Samorząd studencki
  • Stypendia
Naszą witrynę przegląda teraz 1 gość 

dr hab. Ryszard Mączyński, prof. UMK

PDF Drukuj Email

Kontakt: (56) 611-37-63, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


Studia:
1974-1978, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski. Praca magisterska: Miłość w komediach Fredry (wybrana problematyka). Promotor: prof. dr hab. Zdzisław Libera.

Studia: 1978-1981, Instytut Historii Sztuki, Wydział Historyczny, Uniwersytet Warszawski. Praca magisterska: Ołtarz główny kościoła parafialnego w Słomczynie. Promotor: prof. dr hab. Mariusz Karpowicz.


Doktorat:
1995, Instytut Sztuki PAN w Warszawie. Rozprawa: Zespoły architektoniczne Collegium Regium i Collegium Nobilium warszawskich pijarów (1642-1834). Promotor: prof. dr hab. Andrzej Rottermund.


Hablitacja:
2004, Wydział Historyczny, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Rozprawa: Nowożytne konfesje polskie. Artystyczne formy gloryfikacji grobów świętych i błogosławionych w dawnej Rzeczypospolitej (Toruń 2003). Recenzenci: prof. dr hab. Krzysztof Pomian, prof. dr hab. Jan Skuratowicz, prof. dr hab. Jan Wrabec.


Zainteresowania badawcze:
Koncentrują się na sztuce polskiej doby nowożytnej i nowoczesnej (barok, klasycyzm, historyzm) postrzeganej wszakże w szerokim kontekście kultury całej Europy. Główny przedmiot dociekań stanowi przede wszystkim architektura, zarówno ta w skali monumentalnej (sakralna, świecka), jak też ta w małej skali (ołtarze i ich specyficzny rodzaj – konfesje). Nie oznacza to jednak rezygnacji z podejmowania rozważań nad rzeźbą, malarstwem czy rzemiosłem artystycznym (złotnictwo). Oprócz sztuk plastycznych w polu zainteresowań badawczych znajdują się również – czego dowodzą publikacje – tematy z zakresu historii literatury, teatru, muzyki oraz dziejów przemysłu. Szczególne też miejsce zajmuje problematyka varsavianistyczna.

Zobacz profil w Bazie Wiedzy

PROMOTORSTWO PRAC DOKTORSKICH

PROMOTORSTWO PRAC MAGISTERSKICH

PROMOTORSTWO PRAC LICENCJACKICH

WYKAZ PUBLIKACJI AUTORSKICH

1977

1. Mickiewiczowski model miłości w „Panu Benecie” Fredry, „Przegląd Humanistyczny”, XXI, 1977, nr 4, s. 143-151.

2. Sesja naukowa PAN w stulecie śmierci Aleksandra Fredry, „Przegląd Humanistyczny”, XXI, 1977, nr 2, s. 105-106.

1978

3. Profil Fredry, „Przegląd Humanistyczny”, XXII, 1978, nr 1, s. 198-200.

4. Dyskusja nad projektem pomnika Juliusza Słowackiego w Warszawie, „Przegląd Humanistyczny”, XXII, 1978, nr 6, s. 141-142.

5. Sympozjum ku czci Zofii Szmydtowej, „Przegląd Humanistyczny”, XXII, 1978, nr 6, s. 142-143.

1979

6. Fredrowski „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, „Przegląd Humanistyczny”, XXIII, 1979, nr 2, s. 176-178.

1980

7. Komedie Fredry w perspektywie literaturoznawczej i teatrologicznej, „Przegląd Humanistyczny”, XXIV, 1980, nr 1, s. 117-122.

1981

8. Motyw kaskady w twórczości Słowackiego [w:] Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje, red. M. Janion, M. Żmigrodzka, Warszawa 1981 (Państwowy Instytut Wydawniczy), s. 229-234.

1983

9. Mauzoleum rzymskich męczenników, „Spotkania z Zabytkami”, VII, 1983, nr 3, s. 56-58.

1984

10. Aleksander Fredro wobec powstania listopadowego, „Pamiętnik Literacki”, LXXV, 1984, z. 1, s. 81-116.

11. Kamienica „Pod Okiem Opatrzności”, „Stolica”, XXXIX, 1984, nr 7, s. 4-5.

12. Kilka uwag o kaplicy św. Kazimierza w Wilnie, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, XXIX, 1984, z. 3/4, s. 317-331.

13. Na marginesie wystawy monograficznej Marcina Zaleskiego, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVI, 1984, nr 1, s. 71-82.

14. Niedźwiedź na warszawskiej Starówce, „Poznaj swój Kraj”, XXVII, 1984, nr 2, s. 10-11.

15. Nowa edycja „Dożywocia” Fredry w serii Biblioteki Narodowej, „Przegląd Humanistyczny”, XXVIII, 1984, nr 2, s. 167-175.

16. Nowomiejskie pałace, „Poznaj swój Kraj”, XXVII, 1984, nr 4, s. 11-15.

17. Zagadkowy obraz Maksymiliana Strasza, „Stolica”, XXXIX, 1984, nr 51, s. 21-22.

1985

18. Eustachy Kotowicz – biskup i artysta, „Mówią Wieki”, XXVIII, 1985, nr 7, s. 6-10.

19. Pracownie Konserwacji Zabytków w 1983 roku, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVII, 1985, nr 1/2, s. 194-211.

20. Rzeźba barokowa we wschodniej Europie, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVII, 1985, nr 1/2, s. 162-163.

21. Warszawska konfesja rzymskich męczenników, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVII, 1985, nr 1/2, s. 45-72.

1986

22. Aleksander Fredro wobec powstania listopadowego [w:] Dziedzictwo powstania listopadowego w literaturze polskiej. Referaty i materiały z sesji naukowej zorganizowanej przez Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego w 150 rocznicę powstania, red. Z. Sudolski, Warszawa 1986 (Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego), s. 135-179.

23. Jubileusz Jerzego Z. Łozińskiego, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVII, 1986, nr 2/4, s. 333-335.

24. Konfesja św. Felicissimy – patronki wolnej elekcji, „Mówią Wieki”, XXIX, 1986, nr 9, s. 24-28.

25. Korespondencja Stanisława Zawadzkiego w sprawie warszawskich kamienic Izabeli Branickiej (przyczynek do charakterystyki osoby architekta), „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVIII, 1986, nr 1, s. 3-18.

26. Palladiańska fasada warszawskiego kościoła pijarów. Problem recepcji włoskiego wzoru w polskiej architekturze sakralnej, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, XXXI, 1986, z. 3/4, s. 323-342.

1987

27. In Memoriam Juliusz Starzyński – A Scholarly Session, „Polish Art Studies”, VIII, 1987, s. 271-273.

28. Medal Stanisława Konarskiego, „Spotkania z Zabytkami”, XI, 1987, nr 1, s. 42-43.

29. Polacy na XXV Międzynarodowym Kongresie Historii Sztuki w Wiedniu, „Rocznik Historii Sztuki”, XVI, 1987, s. 213-214.

30. Rzeźbiarz Stanisław Borkowski i jego dzieła w kościele parafialnym w Pruszynie, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLXIX, 1987, nr 3/4, s. 333-340.

31. Warszawska kamienica czynszowa pijarów projektu Stanisława Zawadzkiego, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, XXXV, 1987, nr 2, s. 251-290.

1988

32. Bezwieżowa fasada warszawskiego kościoła pijarów. (Przyczynek do dziejów palladianizmu w Polsce), „Rocznik Historii Sztuki”, XVII, 1988, s. 337-349.

33. Bibliografia publikacji Jerzego Z. Łozińskiego, „Rocznik Historii Sztuki”, XVII, 1988, s. 7-10.

34. „Katalog zabytków sztuki w Polsce” – zestawienie bibliograficzne, „Rocznik Historii Sztuki”, XVII, 1988, s. 15-24.

35. Medal Onufrego Kopczyńskiego, „Spotkania z Zabytkami”, XII, 1988, nr 5, s. 59-60.

36. Medale zasłużonych pijarów, „Rocznik Warszawski”, XX, 1988, s. 187-206.

37. Palladian Church Façade – History of Scheme Reception in Poland, „Polish Art Studies”, IX, 1988, s. 175-182.

38. Teatr pijarskiego konwiktu Collegium Nobilium w Warszawie, „Pamiętnik Teatralny”, XXXVII, 1988, z. 3/4, s. 287-358.

1989

39. Dzieje warszawskiej fabryki nożowniczej Bieńkowskich, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, XXXVII, 1989, nr 1, s. 87-129.

40. Koncerty u Benonitów. Z dziejów życia muzycznego Warszawy na przełomie XVIII i XIX wieku, „Muzyka”, XXXIV, 1989, nr 4, s. 65-102.

1991

41. Bibliografia publikacji Barbary Wolff-Łozińskiej, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXIII, 1991, nr 3/4, s. 310-311.

1992

42. O warszawskim kościele pijarów i jego ikonografii (w odpowiedzi na polemikę Zbigniewa Rewskiego), „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, XXXVII, 1992, z. 2. s. 159-177.

43. Teatr Kamińskiego, „Pamiętnik Teatralny”, XLI, 1992, z. 1/4, s. 273-276.

1993

44. Archiwalia [w:] Katalog zabytków sztuki w Polsce, red. nacz. J. Z. Łoziński, B. Wolff-Łozińska, Seria nowa, t. XI, Miasto Warszawa, cz. 1, Stare Miasto, red. J. Z. Łoziński, A. Rottermund, Warszawa 1993 (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe), s. 412.

45. Dzieje rotundy na warszawskich Dynasach, „Pamiętnik Teatralny”, XLII, 1993, z. 1/2, s. 127-151.

46. Edukacja muzyczna w Konwikcie Żoliborskim pijarów [w:] Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII-XIX wieku, red. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Warszawa 1993 (Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów), s. 371-388.

47. Gdzie mieścił się konwikt Konarskiego? Rozważania o gmachach szkolnych Collegium Regium w Warszawie [w:] Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII-XIX wieku, red. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Warszawa 1993 (Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów), s. 337-353.

48. Kolumna Zygmunta III Wazy – nowe ustalenia, „Kronika Zamkowa”, X/XI, 1992/1993, nr 1/2-1/2, s. 28-38.

49. Kto zaprojektował warszawski kościół pijarów? [w:] Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII-XIX wieku, red. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Warszawa 1993 (Wydawnictwo Zakonu Polskiej Prowincji Pijarów), s. 319-336.

50. Literatura przedmiotu [w:] Katalog zabytków sztuki w Polsce, red. nacz. J. Z. Łoziński, B. Wolff-Łozińska, Seria nowa, t. XI, Miasto Warszawa, cz. 1, Stare Miasto, red. J. Z. Łoziński, A. Rottermund, Warszawa 1993 (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe), s. 413-422.

51. Zarys dziejów badań nad zabytkami Warszawy [w:] Katalog zabytków sztuki w Polsce, red. nacz. J. Z. Łoziński, B. Wolff-Łozińska, Seria nowa, t. XI, Miasto Warszawa, cz. 1, Stare Miasto, red. J. Z. Łoziński, A. Rottermund, Warszawa 1993 (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe), s. 1-35.

1994

52. Fasada pijarskiego gmachu Collegium Nobilium w Warszawie, „Ochrona Zabytków”, XLVII, 1994, nr 2, s. 168-184.

53. Kajetan Kamieński i jego manuskrypt [w:] K. Kamieński, Opis historyczny Konwiktu Warszawskiego księży pijarów, oprac. R. Mączyński, „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki”, III, 1994, nr 2, s. 7-107.

54. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 1994 (wyd.: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. A. Zelwerowicza), s. 1-40 (toż w języku angielskim, pt.: The Aleksander Zelwerowicz State Warsaw Academy of Drama, przekład: D. Staniewska, Warszawa 1994, s. 1-40).

55. Refektarz warszawskich pijarów, „Kronika Warszawy”, XXV, 1995 [winno być: 1994], nr 4, s. 68-76.

56. Żoliborski Konwikt pijarów, „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki”, III, 1994, nr 1, s. 7-71.

1995

57. Bracki kościół św. Benona w Warszawie, „Mazowsze”, III, 1995, nr 1, s. 55-66.

58. Fredro Aleksander [w:] Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku, Warszawa 1995 (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne), s. 163-166.

59. Karol Jestershein – nieznany „architekt kościoła pruszyńskiego”, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, XL, 1995, z. 2, s. 113-128.

60. Konterfekt Stanisława Konarskiego ze szkicem architektonicznym, „Kronika Zamkowa”, XIII, 1995, nr 1, s. 83-97.

61. Kościół Gwardiacki, „Kronika Warszawy”, XXVI, 1995, nr 4, s. 111-125.

62. Lenartowicz Teofil [w:] Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku, Warszawa 1995 (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne), s. 330-331.

63. Mater Gratiarum Varsaviensis. Wizerunki Madonny Łaskawej w sztuce polskiej, „Rocznik Historii Sztuki”, XXI, 1995, s. 249-315.

1996

64. Czy Canaletto fantazjował? Zagadka dekoracji rzeźbiarskiej warszawskiego pałacu Branickich, „Kronika Zamkowa”, XIV, 1996, nr 2, s. 48-61.

65. Historia y arquitectura de la iglesia de los pp. escolapios de Varsovia [w:] La contribución de los padres escolapios a la ciencia y la cultura polacas en los siglos XVII-XIX, coordinó y dirigó I. Stasiewicz-Jasiukowa, Salamanca 1996 (Numero extraordinario de la Revista „Analecta Calasanctiana”, XXXVIII, 1996, nr 75, enere-junio), s. 141-145.

66. La educación musical en el internado de los escolapios de Żoliborz (Varsovia) [w:] La contribución de los padres escolapios a la ciencia y la cultura polacas en los siglos XVI-XIX, coordinó y dirigó I. Stasiewicz-Jasiukowa, Salamanca 1996 (Numero extraordinario de la Revista „Analecta Calasanctiana”, XXXVIII, 1996, nr 75, enere-junio), s. 220-225.

67. Jeszcze o wizerunkach Stanisława Konarskiego, „Kronika Zamkowa”, XIV, 1996, nr 1, s. 41-49.

68. Pijarski pałac Collegium Nobilium w Warszawie, Warszawa 1996 (seria: „Rozprawy Wydziału I Nauk Społecznych PAN. Historia Sztuki”, z. 2; wyd.: Upowszechnianie Nauki – Oświata UN-O), s. 1-126.

69. Warszawski pomnik Jana Tarły, „Ochrona Zabytków”, XLIX, 1996, nr 2, s. 159-167 oraz List do Redakcji, tamże, nr 4, s. 431.

70. Warszawskie cegielnie pijarów w XVII i XVIII wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, XLIV, 1996, nr 2, s. 157-171.

1997

71. Bibliografia prac Jerzego Z. Łozińskiego, „Biuletyn Historii Sztuki”, LIX, 1997, nr 1/2, s. 150-153.

72. Marki dawnych firm warszawskich [w:] Rocznik 1996 programu przywrócenia roli i znaczenia marek firmowych i handlowych w Polsce „Marka – Markom”, red. M. A. Boruc, Warszawa 1997 (wyd. Instytut Marki Polskiej), s. 85-90 (przedr. w: Gospodarka pod własną banderą. Patriotyzm w epoce globalizacji, Warszawa 2000 (wyd. Instytut Marki Polskiej), s. 143-151; toż w języku angielskim, pt. Warsaw Brands of Years Bygone [w:] An Economy Under Its Own Flag. Polish Experience, Warsaw 2001 (wyd. Instytut Marki Polskiej)), s. 169-177).

73. Stołeczny pałacyk księdza Humańskiego, „Rocznik Warszawski”, XXVII, 1997, s. 25-61.

74. Warszawski pałacyk Chodkiewiczowej, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, XLII, 1997, z. 2, s. 121-127.

1998

75. [Recenzja:] Hanna Widacka, „Marstaller, nadworny sztycharz Stanisława Augusta”, Biblioteka Narodowa, Warszawa 1996, „Wiek Oświecenia”, XIV, 1998, s. 353-355.

76. Ulice Nowego Miasta, Warszawa 1998 (Wydawnictwo Veda), s. 1-304.

77. Warszawa XVII i XVIII wieku jako centrum kultu relikwii świętych [w:] Historyczne centrum Warszawy. Urbanistyka, architektura, problemy konserwatorskie. Materiały Sesji Naukowej, Warszawa 23-24 maja 1996, red. B. Wierzbicka, Warszawa 1998 (wyd.: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami), s. 80-99.

78. Warszawskie biblioteki księży pijarów, „Rocznik Historii Sztuki”, XXIII, 1998, s. 91-139.

79. Zespoły ołtarzowe warszawskiego kościoła pijarów, „Wiek Oświecenia”, XIV, 1998, s. 193-244.

1999

80. Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 1999 (wyd.: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza), s. 1-48 (toż w języku angielskim, pt.: Aleksander Zelwerowicz Academy of Drama in Warsaw, przekład: D. Staniewska, Warszawa 1999, s. 1-48).

81. Warszawska Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 1999 (wyd.: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza), s. 1-8 (toż w języku angielskim, pt.: Aleksander Zelwerowicz Warsaw Academy of Drama, przekład: D. Staniewska, Warszawa 1999, s. 1-8).

2000

82. Orle skrzydła Polskiego Fiata [w:] Gospodarka pod własną banderą. Patriotyzm w epoce globalizacji, Warszawa 2000 (wyd.: Instytut Marki Polskiej), s. 207-234.

83. PSP – zawsze z artystyczną klasą [w:] Gospodarka pod własną banderą. Patriotyzm w epoce globalizacji, Warszawa 2000 (wyd.: Instytut Marki Polskiej), s. 339-360 (toż w języku angielskim, pt. PSP: Always Out For Class [w:] An Economy Under Its Own Flag. Polish Experience, Warsaw 2001 (wyd. Instytut Marki Polskiej), s. 333-356).

84. Spełniona tęsknota za szlacheckim herbem – Wedel [w:] Gospodarka pod własną banderą. Patriotyzm w epoce globalizacji, Warszawa 2000 (wyd.: Instytut Marki Polskiej), s. 175-204 (toż w języku angielskim, pt. Wedel: Dreams of Nobility Come True [w:] An Economy Under Its Own Flag. Polish Experience, Warsaw 2001 (wyd.: Instytut Marki Polskiej), s. 201-230).

85. Pracownie Sztuk Plastycznych [w:] Pracownia malarska Jacka Bukowskiego. Impresje na koniec wieku. Galeria Stołecznego Klubu Garnizonowego WP. Kwiecień-maj 2000 roku, Warszawa 2000, s. 5-6.

2001

86. [współautorstwo] Katalog zabytków sztuki w Polsce, red. nacz. M. Kałamajska-Saeed, Seria nowa, t. XI, Miasto Warszawa, cz. 2, Nowe Miasto, red. M. Kałamajska-Saeed, Warszawa 2001 (wyd.: Instytut Sztuki PAN), s. 1-196 + 277 str. bez pagin.

87. Monografia Marstallera – warszawskiego „kupersztycharza” z Wieku Oświecenia, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXIII, 2001, nr 1/4, s. 415-420.

88. Visual Arts Studio – Noble Tradition, „Polish Market”, VI, 2001, nr 2, s. 74-75.

89. Visual Arts Studio – Distinguished Role in Promoting Graphic Art in Poland, „Polish Market”, VI, 2001, nr 3, s. 76-77.

90. PSP – Achievements – Exhibitions, „Polish Market”, VI, 2001, nr 4, s. 77.

91. PSP – Achievements – Sculpture, „Polish Market”, VI, 2001, nr 6, s. 78-79.

92. Skąd przybył Stanisław Kostka Potocki na uroczystość wręczenia konstytucji Księstwa Warszawskiego? – czyli o kilku wcieleniach jednego portretu [w:] Arx Felicitatis. Księga ku czci Profesora Andrzeja Rottermunda w sześćdziesiątą rocznicę urodzin od przyjaciół, kolegów i współpracowników, Warszawa 2001 (wyd. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami), s. 487-497.

2002

93. Rzymskie sukcesy architekta Stanisława Zawadzkiego, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, XLVII, 2002, z. 4, s. 370-393.

2003

94. Nowożytne konfesje polskie. Artystyczne formy gloryfikacji grobów świętych i błogosławionych w dawnej Rzeczypospolitej, Toruń 2003 (Wydawnictwo UMK), s. 1-720.

95. Suplement do artykułu „o kilku wcieleniach jednego portretu” Stanisława Kostki Potockiego, „Studia Wilanowskie”, XIV, 2003, s. 47-51.

96. Wycieczka szkolna do Muzeum w Wilanowie Roku Pańskiego 1821. Związki Stanisława Kostki Potockiego z pijarskim konwiktem Collegium Nobilium, „Studia Wilanowskie”, XIV, 2003, s. 31-45.

2004

97. Architektura, rzeźba, malarstwo dawnej Warszawy – badawcze dokonania i postulaty, „Rocznik Warszawski”, XXXII, 2004, s. 115-127.

98. Edukacja z zakresu sztuk plastycznych w warszawskich szkołach pijarów (1740-1833), „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki”, XIII, 2004, nr 1/2, s. 25-65.

99. Warszawska kamienica Jakuba Fontany. (Przyczynek do dziejów recepcji wzornika Neufforge’a), „Rocznik Warszawski”, XXXII, 2004, s. 181-200.

100. Włoscy męczennicy pod niebem Północy. Rozważania nad problematyką importu i kultu relikwii świętych [w:] Artyści włoscy w Polsce XV-XVIII wiek, Warszawa 2004 (Wydawnictwo DiG), s. 87-142.

101. Zagadkowe malowidła świętych męczenników w jezuickim kościele św. Barbary w Krakowie [w:] Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami, red. I. Stasiewicz-Jasiukowa, Kraków 2004 (Wydawnictwo WAM), s. 403-424.

2005

102. Edukacja plastyczna w warszawskich szkołach pijarów (1740-1833) [w:] Polskie szkolnictwo artystyczne. Dzieje – teoria – praktyka. Materiały LIII ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 14-16 października 2004, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2005 (wyd.: Stowarzyszenie Historyków Sztuki), s. 97-110.

103. Konfesje – ziemskie groby niebiańskich orędowników, „Spotkania z Zabytkami”, XXIX, 2005, nr 10, s. 8-11.

104. Nieznane aspekty biografii architekta Stanisława Zawadzkiego, „Rocznik Warszawski”, XXXIII, 2005, s. 39-85.

2006

105. Architekt Komisji Edukacji Narodowej. Nadzór nad budynkami szkół w latach 1777-1793, „Analecta. Studia i Materiały z Dziejów Nauki”, XV, 2006, nr 1/2, s. 7-88.

106. Budynek szkół płockich w dobie Komisji Edukacji Narodowej, „Małachowiak”, I, 2006, [nr 1] listopad, s. 11-17.

107. „In honorem Sancti Ioannis Nepomuceni” – polskie wota dla katedry św. Wita w Pradze, „Kronika Zamkowa”, XXIV, 2006, nr 1/2, s. 23-53.

108. Jak Hugo Kołłątaj u warszawskiego majstra Tobiasza Hoffstaedtera monstrancję do Krzyżanowic zamawiał, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LIV, 2006, nr 1, s. 35-62.

109. Łaskawa Matka Boża. II. Ikonografia [w:] Encyklopedia katolicka, t. 11, Lu An – „Maryawita”, Lublin 2006 (wyd.: Towarzystwo Naukowe KUL), szp. 409-411.

2007

110. Kościół w Krzyżanowicach – modelowa świątynia katolickiego oświecenia w Polsce, „Wiek Oświecenia”, XXIII, 2007, s. 25-102 oraz [dodrukowany przez Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego] Aneks: Układ ilustracji we właściwej formie, s. nlb.

111. Srebrne szaty luborzyckiej Madonny – dzieło złotnika krakowskiego Jana Młodzianowskiego, „Barok. Historia – Literatura – Sztuka”, XIV, 2007, nr 2, s. 75-100.

2008

112. Kościół św. Benona w Warszawie. Nieznane karty z dziejów Bractwa Niemieckiego, zakonu redemptorystów i początków stołecznego przemysłu, Toruń 2008, (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-343.

113. Opisanie gmachów Szkoły Głównej Koronnej przez architekta Stanisława Zawadzkiego w roku 1783 uczynione, „Rocznik Krakowski”, LXXIV, 2008, s. 115-148.

2009

114. Gmach koszar Kadeckich w Warszawie – dzieło architekta Stanisława Zawadzkiego, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, LIV, 2009, z. 2, s. 3-16.

115. Grupa klasycystycznych monstrancji z motywem palmy – autorstwo inwencji i sposoby jej wykorzystania, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LVII, 2009, nr 2, s. 243-282.

116. Profesor Zygmunt Waźbiński (1933-2009), „Głos Uczelni”, XVIII, 2009, nr 6, s.14.

2010

117. Blaski złotniczego kunsztu. Studia z dziejów rzemiosła artystycznego XVII i XVIII wieku, Toruń 2010 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-356.

118. Katedra Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, [w:] Historia sztuki dzisiaj. Materiały LVIII ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań, 19-21 listopada 2009, red. J. Jarzewicz, M. Pazder, T. J. Żuchowski, Warszawa 2010 (wyd.: Stowarzyszenie Historyków Sztuki), s. 285-295.

119. Zespoły architektoniczne Collegium Regium i Collegium Nobilium warszawskich pijarów 1642-1834, Warszawa 2010 (Wydawnictwo Neriton), s. 1-452.

2011

120. Kościół w Krzyżanowicach. Fundacja Hugona Kołłątaja, Toruń 2011 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-236.

121. Zygmunt Waźbiński (1933-2009), „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXIII, 2011, nr 1/2, s. 245-251.

2012

122. Architekt Stanisław Zawadzki w Rzymie. Realia – fascynacje – profity = The Architect Stanisław Zawadzki in Rome. Reality – Fascination – Benefits, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, LVII, 2012, z. 3, s. 57-92.

123. Z działalności architekta Stanisława Zawadzkiego – pałac Wielopolskich w Warszawie, „Rocznik Warszawski”, XXXVII, 2009-2012, s. 197-236.

2013

124. Ekonomia zakonnego budowania w realiach Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku, [w:] Klasztor w gospodarce średniowiecznej i nowożytnej, red. M. Derwich, Wrocław 2013, s. 515-532.

125. Jak pijarzy dykcjonarz Daneta wydawali (czyli o pożytku sięgania do źródeł), „Hereditas Monasteriorum”, II, 2013, s. 219-251.

126. Konwikt Żoliborski i pijarscy podopieczni w dobie powstania listopadowego, [w:] Z historii polskich pijarów. 350-lecie Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów, red. M. Ausz, Kraków 2013 (Wydawnictwo ESPE), s. 137-208.

127. Kościół parafialny w Nowym Dworze Mazowieckim – niedocenione dzieło polskiego klasycyzmu, „Sztuka i Kultura”, I, 2013, s. 101-171.

128. Mosiężnicy warszawscy w czasach stanisławowskich, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, XLI, 2013, nr 4, s. 561-580.

2014

129. Grób świętego ozdobić godnie. Artystyczne dylematy twórców nowożytnych konfesji, [w:] Sztuka po Trydencie, red. K. Kuczman, A. Witko, Kraków 2014 (Wydawnictwo AA), s. 55-67.

130. Konterfekty zwielokrotnione. Rozważania nad wizerunkami pijara Stanisława Konarskiego, Toruń 2014 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-349.

131. Spór Hilarego Szpilowskiego ze Stanisławem Zawadzkim o zasady sztuki architektonicznej przy wznoszeniu koszar w Kamieńcu Podolskim, „Sztuka i Kultura”, II, 2014, s. 145-278.

132. Statut cechu mosiężników warszawskich z 1789 roku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, XLII, 2014, nr 1, s. 105-132.

133. W odpowiedzi Pani Profesor Annie Bochnakowej, „Hereditas Monasteriorum”, IV, 2014, 405-408.

134. Wzorniki architektoniczne doby klasycyzmu. Rozważania nad prospektywnym charakterem proponowanych rozwiązań, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, XLII, 2014, nr 4, s. 499-526.

 

2015

135. Cech mosiężników warszawskich w czasach Oświecenia, Toruń 2015 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-168.

136. „Koncept nowy” jako wyznacznik wartości artystycznej druków propagujących kult świętych, [w:] Staropolska literatura dewocyjna. Gatunki, tematy, funkcje, red. I. M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka, Warszawa 2015 (Wydawnictwo DiG), s. 213-224.

137. Museum et sacrum. Rozważania o muzealnym statusie warszawskiego kościoła sióstr wizytek, [w:] Muzea w kulturze współczesnej, red. A. Ziębińska-Witek, G. Żuk, Lublin 2015 (Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej), s. 83-105.

138. Pałac w Walewicach i pałac w Małej Wsi, czyli rozważania o tym, jak w opinii potomnych uczeń zawłaszczył dzieła swego mistrza: Stanisława Zawadzkiego, „Sztuka i Kultura”, III, 2015, s. 113-242.

139. Pelpliński ołtarz św. Jakuba Starszego, [w:] Camino Polaco. Teologia – Sztuka – Historia – Teraźniejszość, t. 2, red. P. Roszak, W. Rozynkowski, Toruń 2015 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 161-181.

 

2016

140. „Got do Arkadii potrzebny”. Rozważania o nurcie neogotyckim w polskiej architekturze doby klasycyzmu, „Sztuka i Kultura”, IV, 2016, s. 129-199.

141. Jak Stanisław Zawadzki w sztuce architektonicznej Hilarego Szpilowskiego edukował, [w:] Velis quod possis. Studia z historii sztuki ofiarowane profesorowi Janowi Ostrowskiemu, , Kraków 2016 (Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana), s. 99-108 + s. ilustracyjne nlb.

142. Katedra Historii Sztuki i Kultury, [w:] Wydział Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Działalność badawcza. Dydaktyka. Perspektywy rozwoju, red. W. A. Ciszewska, D. Degen, W. Sieradzan, Toruń 2016 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 157-177.

143. Kilka uwag o pijarskich muzykach z XVII i XVIII wieku: Stachowicz, Pasternacki, Szczawnicki, Caspar, „Muzyka”, LXI, 2016, nr 3, s. 69-93.

144. Szpilowski Hilary, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. P. Migasiewicz, H. Osiecka-Samsonowicz, J. Sito, Warszawa 2016 (Instytut Sztuki PAN), s. 452-461.

145. Wiekopomna zasługa i zakonna pokora – dzieje serca Stanisława Konarskiego, „Folia Historica Cracoviensia”, XXII, 2016, s. 265-302.

146. Zawadzki Stanisław, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. P. Migasiewicz, H. Osiecka-Samsonowicz, J. Sito, Warszawa 2016 (Instytut Sztuki PAN), s. 484-497.

147. Zug Simon Gottlieb, [w:] Słownik architektów i budowniczych środowiska warszawskiego XV-XVIII wieku, red. P. Migasiewicz, H. Osiecka-Samsonowicz, J. Sito, Warszawa 2016 (Instytut Sztuki PAN), s. 498-509.

 

2017

148. Architekt Stanisław Zawadzki i generał Augustyn Gorzeński, czyli rozważania o strategii pozyskiwania inwestorów, [w:] Dawni właściciele Dobrzycy na tle swoich czasów, red. S. Borowiak (seria: „Studia i Materiały Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy”, t. 2), Dobrzyca 2017 (Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy. Zespół Pałacowo-Parkowy), s. 86-104.

149. Kulturotwórcza rola warszawskiego Collegium Regium i Collegium Nobilium Scholarum Piarum, [w:] Przestrzeń klasztoru – przestrzeń kultury: piśmiennictwo – książka – edukacja, red. J. Pietrzak-Thébault, Ł. Cybulski, Warszawa 2017 (Wydawnictwo naukowe UKSW), s. 83-123.

150. Muzykalia z czasów Stanisława Augusta w gazetach pisanych ze zbiorów Biblioteki im. Wróblewskich Litewskiej Akademii Nauk w Wilnie, „Muzyka”, LXII, 2017, nr 3, s. 97-110.

151. Pionierska dekada: Domus Vielunensis Scholarum Piarum u schyłku XVII wieku, „Rocznik Wieluński”, XVII, 2017, s. 91-131.

152. U zarania zmian. Refleksje nad obrazami religijnymi Franciszka Smuglewicza, [w:] Studia z historii sztuki polskiej XIX i XX wieku. Ikonografia polskiego malarstwa religijnego czasów porozbiorowych. Kolor w architekturze historycznej, red. B. M. Gawęcka, A. Jankowski, Bydgoszcz 2017 (Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego), s. 13-49.

2018

153. Dom Gotski w Bażantarni pod Białymstokiem. Kilka uwag na marginesie ustaleń Józefa Maroszka, „Zapiski Historyczne”, LXXXIII, 2018, z. 2., s. 217-242.

154. Muzyka i teatr. W kręgu kultury zakonnej Warszawy XVII-XIX wieku, Toruń 2018 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-441.

155. Nieznany list Zygmunta Vogla do króla Stanisława Augusta oraz kilka refleksji o edukacji malarza, „Roczniki Humanistyczne”, LXVI, 2018, z. 4: Historia Sztuki, s. 75-102.

156. Zawadzki i Kamsetzer – dowód przyjaźni i współpracy architektów. Rozważania o warszawskich pałacach Tyszkiewiczów i Raczyńskich. „Sztuka i Kultura”, V, 2017-2018, s. 159-220.

2019

157. Architekt Zawadzki i generał Gorzeński, czyli rozważania o strategii pozyskiwania inwestorów, [w:] Dawni właściciele Dobrzycy na tle swoich czasów, red. S. Borowiak (seria: „Studia i Materiały Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy”, t. 2), Dobrzyca 2019 (2 wyd.), s. 86-104.

158. Barokowe srebra: paramenty liturgiczne, ofiary wotywne i aplikacje na obrazy, [w:] Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Przecznie. Wystrój i wyposażenie, red. K. Sulkowska-Tuszyńska, W. Dokurno, Przeczno 2019, s. 91-134.

159. Cóż można rzec o twórcy, skoro nie przetrwało jego dzieło? Casus: Stanisław Zawadzki, [w:] Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. 14: Twórca i dzieło, red. I. Rolska, Lublin 2019 (Towarzystwo Naukowe KUL), s. 93-126.

160. Dorobek badawczy Marka Kwiatkowskiego, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXXI, 2019, nr 3, s. 529-542.

161. Doruchowski Hipolit, [w:] Wieluński słownik biograficzny, red. Z. Szczerbik, K. T. Witczak, Z. Włodarczyk, t. 4, Wieluń 2019, s. 46-49.

162. Fenomen Szymona Czechowicza w Rzeczypospolitej XVIII wieku, [w:] Twórczość malarska Szymona Czechowicza i jej znaczenie dla kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, R. Mączyński, Toruń 2019 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 9-33.

163. Galeria portretowa zakonników Scholarum Piarum i jej twórca – Karol Wołucki, „Gdańskie Studia Muzealne. Seria Nova”, I, 2019, s. 180-211.

164. Gothic Revival in Polish Classical Architecture, [w:] The Middle Ages: Narratives of Art, red. J. Wenta, przy współpracy C. Orenduff i M. Kopczyńskiej, (seria: Spatia Mediaevalia. Studies in the Perception of Medieval Culture) Toruń 2019 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 159-216.

165. Ignacego Potockiego rozprawa o architekturze. [Recenzja:] Ignacy Potocki, »Remarks on Architecture. The Vitruvian Tradition in Enlightenment Poland«, edited and translated by Carolyn C. Guile, The Pennsylvania State University Press, University Park, Pennsylvania 2015, „Wiek Oświecenia”, XXXV, 2019, s. 257-267.

166. Kolegium pijarów w Chełmie. Historia – architektura – autorstwo, „Roczniki Humanistyczne”, LXVII, 2019, z. 4: Historia Sztuki, s. 5-44.

167. Nowe oblicze oświeceniowej Warszawy – gmachy koszarowe projektowane przez Stanisława Zawadzkiego, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXXI, 2019, nr 4, s. 601-626.

2020

168. Księcia Stanisława Poniatowskiego dom rezydencjonalno-handlowy w Chersoniu, [w:] Między architekturą nowoczesną a tradycyjną […] między konstrukcją a formą. Prace naukowe dedykowane Profesorowi Krzysztofowi Stefańskiemu, red. P. Gryglewski, T. Bernatowicz, D. Rutkowska-Siudy, Łódź 2020, s. 204-224.

169. Szlachetna amatorka. Akwaforty Anetki Tyszkiewiczówny z albumu „Vues de Pologne”, „Roczniki Humanistyczne”, LXVIII, 2020, z. 4: Historia Sztuki, s. 39-78.

170. The Poznań Guardhouse from the 18th century: history – architecture – authorship, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, LXVIII, 2020, nr 4, s. 507-532.

171. Zagadkowy pałacyk na Grochowie w Warszawie, [w:] Paragone. Pasaże sztuki. Studia ofiarowane Profesorowi Lechosławowi Lameńskiemu, red. E. Błotnicka-Mazur, A. Dzierżyc-Horniak, M. Howrus-Czajka, Lublin 2020, s. 69-90.

2021

172. Czy architekt Stanisław Zawadzki został generałem?, [w:] Miraże natury i architektury. Prace naukowe dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Bernatowiczowi, red. A. Barczyk, P. Gryglewski, Łódź 2021, s. 465-482.

2022

173. Architekt Stanisław Zawadzki uniewinniony. Sądowy finał zdarzenia na placu budowy koszar Ujazdowskich w Warszawie, [w:] Praxis sine theoria. Księga pamiątkowa poświęcona pamięci profesora Adama Małkiewicza w 140-lecie powstania pierwszej Katedry Historii Sztuki na ziemiach polskich, red. A. Betlej, A. Dworzak, Kraków 2022, s. 235-243.

174. Pijarzy w Nowej Jerozolimie. Pierwsze ćwierćwiecze Szkół Pobożnych w Górze (1675-1700), [w:] Studia monastica et mediaevalia. Opuscula Marco Derwich dedicata, red. M. L. Wójcik, Wrocław 2022, s. 339-387.

175. Podążanie do źródeł: warszawska rezydencja all’antica księcia Stanisława Poniatowskiego, [w:] Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII i w XIX wieku, red. J. Malinowski, G. Raj, (seria: „Sztuka Europy Wschodniej – The Art of Eastern Europe”, t. X), Warszawa (Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata) 2022, s. 73-94.

176. Poznański Odwach z XVIII wieku: historia – architektura – autorstwo, „Sztuka i Kultura”, VI, 2019-2022, s. 53-99.

177. Projektowana rezydencja Izabeli z Poniatowskich Branickiej w Łazienkach Królewskich w Warszawie, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXXIV, 2022, nr 3, s. 519-562.

2023

178. Adeodato Barochius – zakonnik augustiański wielu talentów. Glosa do artykułu o życiu muzycznym w warszawskim kościele św. Marcina, „Muzyka”, LXVIII, 2023, nr 3, s. 111-122.

179. Wotum marszałka Stanisława Lubomirskiego w Szczepanowie. Problematyka fundacji, formy i autorstwa kościoła św. Stanisława, „Roczniki Humanistyczne”, LXXI, 2023, z. 4: Historia Sztuki, s. 67-108.

180. Zawadzki, Stanisław, [w:] Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, red. A. Beyer, B. Savoy, W. Tegethoff, t. 118, Berlin 2023, s. 367-369.

181. Zug, Szymon Bogumił, [w:] Allgemeines Künstlerlexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, red. A. Beyer, B. Savoy, W. Tegethoff, t. 119, Berlin 2023, s. 370-372.

2024

182. Ignacego Potockiego zabawy architekturą. Refleksje nad autorskim jego dziełem z zakresu myśli o sztuce, Toruń 2024 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s.1-514.

183. Nieznana inicjatywa inwentaryzacji twierdz i zamków Królestwa Polskiego za czasów Stanisława Augusta = Unknown initiative to make an inventory of the fortresses and castles in the Kingdom of Poland in the time of King Stanisław August Poniatowski [w:] Narratio sine fine: studia historica memoriae dedicata, red. T. J. Lis, P. Pranke, Toruń 2024 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 131-161.

184. Panorama Warszawy w pałacu Walickich w Małej Wsi – niedostrzeżone dzieło Antoniego Smuglewicza, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXXVI, 2024, nr 4, s. 67-104.

185. Pijar Łukasz Ziemecki, autor polichromii w Rzeszowie i Łowiczu. Życie i twórczość malarza w świetle źródeł archiwalnych, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXXVI, 2024, nr 2, s. 111-148.

186. Pijarski Joli Bord. Dzieje Konwiktu Żoliborskiego Szkół Pobożnych, Toruń 2024 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-414.

187. Ricercando le fonti: la residenza all’antica del principe Stanislao Poniatowski a Varsavia, [w:] Il Principe Stanislao Poniatowski e l’Italia. Książę Stanisław Poniatowski i Włochy. Prince Stanisław Poniatowski and Italy, red. A. Bender, J. Malinowski, (seria: „Sztuka Europy Wschodniej – The Art of Eastern Europe”, t. XII), Warszawa–Toruń–Roma (Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Tako) 2024, s. 131-152.

188. Znaki obecności. Z dziejów zakonu pijarów w Rzeczypospolitej XVII-XIX wieku, Toruń 2024 (Wydawnictwo Naukowe UMK), s. 1-672.

 

PROMOTORSTWO PRAC DOKTORSKICH

Doktoraty ukończone

1. Joanna Kłysz-Hackbarth, Wzory ornamentalne Erazma Kamyna – złotnika poznańskiego z XVI wieku. Inspiracje i oddziaływanie (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK 2006-2010, otwarcie przewodu: 19 VI 2007, publiczna obrona: 28 VI 2011). Rozprawa uznana za wyróżniającą. – Publikacja: J. Kłysz-Hackbarth, Wzory ornamentalne Erazma Kamyna – złotnika poznańskiego z XVI wieku, Warszawa 2014 (Wydawnictwo DiG), ss. 554. Nominacja do nagrody w „Konkursie im. Józefa Łukaszewicza na najlepszą książkę w kategorii Poznaniana wydaną w 2014 roku”, organizowanym pod patronatem Biblioteki im. Raczyńskich w Poznaniu (19 III 2015).

2. Emilia Ziółkowska, Między wyborem a koniecznością. Życie i działalność architekta Andrzeja Gołońskiego (1799-1854) (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: 2008-2013, otwarcie przewodu: 12 IV 2010, publiczna obrona: 15 X 2013). Rozprawa uznana za wyróżniającą.

3. Anna Niklas, Nurt baroku racjonalnego w polskiej architekturze XVIII wieku (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: 2008-2014, otwarcie przewodu: 14 VI 2011, publiczna obrona: 15 IX 2014).

4. Anna Gut, „Et in funere perennitas”. Nowożytne epitafia drewniane na Pomorzu Środkowym (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: 2010-2014, otwarcie przewodu: 12 III 2013, publiczna obrona: 16 IX 2014). – Publikacja: A. Gut, „Et in funere perennitas”. Nowożytne epitafia drewniane na Pomorzu Środkowym, Koszalin 2015 (wyd. Muzeum w Koszalinie: Koszalińskie Zeszyty Muzealne. Seria: A-VI: Sztuka Dawna), ss. 285. Uhonorowana wyróżnieniem w konkursie „Zachodniopomorskie wydarzenie roku 2015”, organizowanym pod patronatem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (Szczecin, 8 VI 2016).

5. Katarzyna Krupska, Nowożytne złotnictwo wotywne na ziemi chełmińskiej (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: 2009-2015, otwarcie przewodu: 14 VI 2011, publiczna obrona: 14 IX 2015). Rozprawa uznana za wyróżniającą.

6. Tomasz Niklas, Twórczość Jana Józefa Filipowicza, lwowskiego rytownika z XVIII wieku (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: od 2009 r., otwarcie przewodu: 14 VI 2011, publiczna obrona: 26 X 2016).

7. Ewa Mostowicz-Kapciak, Obraz sztuki dawnej na terenie Królestwa Polskiego w rosyjskich publikacjach starożytniczych z lat 1850–1915 (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: od 2013 r., otwarcie przewodu: 10 V 2021, publiczna obrona 6 IX 2022). – Publikacja: E. Mostowicz-Kapciak, Obraz sztuki dawnej na terenie Królestwa Polskiego w rosyjskich publikacjach starożytniczych z lat 1850–1915, Warszawa 2024 (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie), ss. 264.

8. Paulina Piotrowska, Nowożytne srebrne aplikacje z toruńskiego ośrodka złotniczego (studia doktoranckie na Wydziale Nauk Historycznych UMK: od 2018 r., otwarcie przewodu: 12 II 2019, publiczna obrona: 25 X 2024).

 

PROMOTORSTWO PRAC MAGISTERSKICH

 

2005

1. Tomasz Markanicz, Park na Bydgoskim Przedmieściu w Toruniu. Historia i przemiany formy w latach 1818-1928.

2006

2. Patryk Chyliński, Billboardy grupy Twożywo.

3. Aneta Gorczyńska, Kolekcja malarstwa rodu Kronenbergów. Próba rekonstrukcji zbiorów.

4. Karolina Żbikowska, Józef Faworski – malarz portrecista z przełomu XVIII i XIX wieku.

2007

5. Dorota Bułakowska, Pałacowe i nagrobkowe dekoracje rzeźbiarskie – dwa oblicza działalności artystycznej Jana Chryzostoma Redlera.

6. Marta Karaś, Działalność warszawskiej pracowni rzeźbiarskiej Bartłomieja Michała Bernatowicza w pierwszej tercji XVIII wieku.

7. Weronika Bogusława Kiełbasińska, Stanisława Witkiewicza i Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego spór o swobodę interpretacji sztuki góralskiej i udział w Wystawie Wszechświatowej 1900 roku w Paryżu.

8. Lilianna Skrzyńska, „Mistrz sztywnych figur” – rzeźbiarz z początku XVII wieku.

9. Danuta Stawarz, Palladiańska Villa Rotonda a nowożytna architektura pałacowa w Polsce.

2008

10. Joanna Jabłońska, Polskie nagrobki dziecięce z dziewiętnastego i początku dwudziestego wieku.

11. Patrycja Kopiczko, Architektura zespołu kościelno-klasztornego kamedułów w Wigrach (w świetle reguły i tradycji budowlanych zakonu).

12. Krystyna Magrel, Życie i działalność artystyczna Andrzeja Ahorna, malarza z XVIII wieku.

13. Anna Weber, Założenia kościelno-klasztorne pijarów autorstwa Antoniego Solariego: Łuków, Radom i Wieluń.

14. Emilia Ziółkowska, Rola Andrzeja Gołońskiego w ukształtowaniu placu Krasińskich w Warszawie (urbanistyka – architektura – ideologia).

15. Katarzyna Żuraw, Fromborska kaplica fundacji Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka.

2009

16. Lidia Gąsiewska, Malarz Bonawentura Dąbrowski – życie i twórczość.

17. Katarzyna Krupska, Ikonografia św. Benona w polskiej sztuce nowożytnej.

18. Maria Miotk, Architekt Bonifacy Witkowski 1800-1840.

19. Ewa Mostowicz, Widoki wnętrz w malarstwie polskim pierwszej połowy XIX wieku.

20. Anna Murawska, Architektura kościoła bernardynów w Górze Kalwarii.

21. Tomasz Piotr Niklas, Tematyka maryjna w grafikach lwowskiego rytownika Jana Józefa Filipowicza.

22. Julita Opalach, Późnobarokowy kościół w Trzemesznie.

23. Maja Pawińska, Dom Kary i Poprawy przy ulicy Boleść w Warszawie.

24. Anna Urbańczyk, Tryptyk Jana Piotra Norblina: „Śniadanie w parku”, „Kiermasz w parku”, „Koncert w parku”. Idea, temat, warsztat.

2010

25. Sara Brudny, Mecenat marszałka Franciszka Bielińskiego.

26. Jędrzej Chyła, Batalistyka w twórczości Jana Piotra Norblina i Aleksandra Orłowskiego.

27. Justyna Fręśko, Architektura kościoła parafialnego w Mordach.

28. Karolina Gajdowska, Życie i twórczość Wojciecha Rojowskiego – rzeźbiarza krakowskiego z XVIII wieku.

29. Maja Gałek, Cmentarze mennonickie na Żuławach i w dolinie Wisły – od początku XVII wieku do pierwszej ćwierci XX wieku.

30. Julianna Makiłła, Ludzki sędzia w Boskim procesie – Poncjusz Piłat w polskim malarstwie XVII wieku.

31. Damian Maniakowski, Architektura kościoła parafialnego w Jasieńcu.

32. Ewa Podgórna, Polskie relikwiarze puszkowe (od XV do XIX wieku).

33. Joanna Wiśniewska, Malarz Antoni Albertrandi (1732-1795) – życie i twórczość.

2011

34. Kinga Góra, Ikonografia św. Filipa Nereusza w Polsce w XVII i XVIII wieku.

35. Karolina Marzena Król, Sylwetka artystyczna Konstantego Tencalli. Refleksja nad możliwościami poznawczymi historii sztuki.

36. Katarzyna Zdziarska, „Wzory kościołów parafialnych” Hilarego Szpilowskiego. Inspiracje i oddziaływanie.

2012

37. Sylwia Górka, Jan Zygmunt Deybel – architekt warszawskich rezydencji z XVIII wieku.

38. Anna Rusin, Zespół pielgrzymkowy w Krośnie nad Drwęcą Warmińską.

39. Olga Alina Ziętek, Rzeźba Zmarłego Chrystusa z kościoła św. Aleksandra w Warszawie.

2013

40. Magdalena Mikuła, Sebastian Sala, rzeźbiarz krakowski z XVII wieku.

41. Dorota Sądel, Portrety z warszawskiego atelier fotograficznego Maurycego Puscha.

42. Magdalena Urbańska, Zabytki Rzymu w świetle diariusza Jakuba Lanhausa z lat 1768-1769.

2014

43. Oliwia Bogdańska, Franciszek Ksawery Kurowski i jego varsaviana.

44. Marta Falgowska, Kościół parafialny w Skrzatuszu jako ośrodek kultu maryjnego.

45. Justyna Gajzner, Jan Zachariasz Frey, rysownik, malarz, grafik z przełomu XVIII i XIX wieku.

46. Bartosz Karol Lipniewski, Stroje zakonników krzyżackich. Studium kostiumologiczne.

47. Dawid Stanisław Nowocieński, Późnobarokowe ołtarze na terenie Rzeczypospolitej – rozwój form i podstawowe typy.

2015

48. Marta Malecka, Muzeum Diecezjalne w Płocku na tle ruchu regionalistycznego na Mazowszu północnym.

2016

49. Magdalena Iwińska, Portrait historié w malarstwie polskim przełomu XVIII i XIX wieku.

50. Jan Łukaszewicz, Pochówki serc w Polsce XVII i XVIII wieku.

51. Anna Malinowska, Bet Tahara. Dawny żydowski dom przedpogrzebowy w Olsztynie projektu Ericha Mendelsohna.

52. Szymon Owsiański, Yves Saint Laurent, projektant, kolekcjoner, artysta.

53. Monika Stecyk, Dekoracja malarska Antygabinetu Królowej w pałacu wilanowskim.

2017

54. Katarzyna Ozdoba, Architektura kościoła jezuitów na Starym Mieście w Warszawie.

2018

55. Paulina Piotrowska, Srebrne aplikacje wizerunków maryjnych. Prace złotników toruńskich z XVII i XVIII wieku.

56. Patrycja Sudomierska, Twórczość Kazimierza Andrzeja Niedbałowicza, rytownika z przełomu XVII i XVIII wieku.

57. Marta Szlauderbach, Adam Adolf Loewe – architekt warszawski XIX wieku.

2019

58. Klaudia Gospodarska, Roman Opałka i Stanisław Dróżdż – matematyczny wymiar sztuki.

2020

59. Dorota Gołdych, Pałac prymasa Michała Jerzego Poniatowskiego w Jabłonnie pod Warszawą.

2021

60. Karolina Osińska, Pozycja dzieła i instytucji sztuki w dobie mediów społecznościowych: Zachęta oraz Cosmos Muzeum.

2022

61. Zuzanna Lewandowska, Fotograf Jan Mieczkowski (1830-1889) – życie i twórczość.

62. Martyna Jenziołowska, Wojciech Wawrzyniec Bobiński, architekt warszawski XIX wieku.

 

 


PROMOTORSTWO PRAC LICENCJACKICH

2009

1. Karolina Marzena Król, Warszawskie ratusze.

2. Karolina Ławniczak, Architektura oranżerii w XVIII wieku w Polsce.

3. Emilia Ławrynowicz, Kościół benedyktynek w Drohiczynie.

4. Marta Magdalena Maksymowicz, Portret prymasa Michała Jerzego Poniatowskiego z planem architektonicznym.

5. Kinga Ryszkiewicz, Ikonografia św. Izydora Oracza w polskiej sztuce XVII i XVIII wieku.

6. Katarzyna Zdziarska, Pałac w Walewicach.

2010

7. Sylwia Katarzyna Górka, Zespół kościelno-klasztorny bernardynów w Piotrkowicach.

8. Karolina Anna Komsta, Malarstwo portretowe w Polsce około roku 1600.

9. Małgorzata Krygier, Ikonografia św. Rocha w dawnej Rzeczypospolitej (w kontekście wizerunków europejskich).

10. Paulina Bernadeta Masłowska, Warszawa w czasach Stanisława Augusta widziana oczami cudzoziemców.

11. Karolina Pacholec, Zespół kościelno-klasztorny bernardynów w Ostrołęce.

12. Anna Rusin, Architektura sakralna Józefa Pioli.

13. Anna Magdalena Wójtowicz, „Wjazd św. Marcina do Amiens” – obraz Krzysztofa Boguszewskiego.

14. Olga Alina Ziętek, Wizerunek Matki Boskiej z Dzieciątkiem z kościoła w Raciążku.

2011

15. Bartosz Lipniewski, Moda męska w Polsce w latach 1500-1570.

16. Magdalena Mikuła, Nagrobek prymasa Antoniego Kazimierza Ostrowskiego w kościele farnym w Skierniewicach.

17. Dawid Nowocieński, Nurt palladiański w polskiej architekturze XVII i XVIII wieku.

18. Natalia Węgrzyn, Epitafium biskupa Adama Kosa w Chełmży.

19. Małgorzata Woźniak, Kościół dominikanów w Gidlach.

2012

20. Oliwia Bogdańska, Kamienica warszawska w XVIII wieku. Poszukiwanie rozwiązań modelowych.

21. Marta Falgowska, Motyw palmy w sztuce polskiej XVII i XVIII wieku.

22. Justyna Gajzner, Malarstwo portretowe Franciszka Smuglewicza.

23. Aleksandra Wójtowicz, Mecenat opata Michała Kosmowskiego.

24. Kinga Wólczyńska, Kościół Św. Trójcy w Tarłowie. Charakterystyka i geneza formy architektonicznej.

2013

25. Małgorzata Baran, Portrety biskupa Andrzeja Stanisława Kostki Załuskiego autorstwa Tadeusza Kuntzego.

26. Joanna Faleńska, Architektura kościoła parafialnego w Mokobodach.

27. Marta Malecka, Portrety trumienne z kościoła w Byszewie.

28. Dorota Pawlicka, Ołtarz główny z kościoła farnego w Chełmnie.

29. Izabela Piskorska, Poety i malarza dyskusje o sztuce. Korespondencja Tadeusza Różewicza z Jerzym Nowosielskim.

30. Ewa Liliana Sobczyk, Łowickie figury świętych autorstwa Franciszka Antoniego Vogta, rzeźbiarza z XVIII wieku.

2014

31. Żaneta Gębala, Kościół kamedułów na Bielanach w Warszawie

32. Agata Grochowska, Bonawentura Solari, architekt warszawski XVIII wieku.

33. Katarzyna Kudzewicz, Medalier warszawski Karol Emanuel Baerend.

34. Justyna Kubica, Kościół parafialny w Gołębiu.

35. Tomasz Sińczak, Obraz „Święta Cecylia” Bernarda Strozziego z Muzeum Narodowego we Wrocławiu na tle podobnych przedstawień z epoki.

36. Monika Stecyk, Obraz „Dafnis i Chloe” Parisa Bordona z Muzeum im. Jana Pawła II w Warszawie. Mitologia i erotyka.

37. Paulina Wodczak, Epitafium Jerzego Dominika Lubomirskiego w kościele św. Anny w Warszawie.

38. Magdalena Wolin, Ikonografia św. Józefa Kalasantego.

2015

39. Karolina Góraj, Źródła stylu rzeźbiarza Jana Marii Padovana.

40. Natalia Hadrych, Ołtarz główny z kościoła parafialnego w Łęgu Probostwie.

41. Anna Krupa, Tatry w malarstwie Walerego Eljasza Radzikowskiego.

42. Dagmara Helena Lewandowska, Zamość w perspektywie miast realnych, idealnych i utopijnych.

43. Monika Osowicz, Dwór w Smólsku.

44. Natalia Świtalska, Ołtarz główny kościoła farnego w Bydgoszczy.

2016

45. Klaudia Gospodarska, Kolegiata w Ołyce. Problematyka architektoniczna.

46. Luiza Jagielska, Antoni Smuglewicz – dekorator teatralny przełomu XVIII i XIX wieku.

47. Katarzyna Lewandowska, Portrety profilowe w sztuce polskiej XVI wieku.

48. Daria Milewska, Nagrobek ostatnich książąt mazowieckich w katedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie.

49. Paulina Piotrowska, Fundacje złotnicze księdza Jana Ewertowskiego dla kościoła parafialnego w Nowym Mieście Lubawskim.

50. Katarzyna Ruczyńska, Kaplica św. Wiktorii przy kolegiacie w Łowiczu.

51. Patrycja Sudomierska, Kościół pw. św. Jadwigi w Grodzisku Wielkopolskim.

2017

52. Katarzyna Ewa Branicka, „Co widziałam w wodzie” – unikalny symbolizm Fridy Kahlo.

53. Kinga Cieplińska, Problematyka sztuki stosowanej na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” około 1900 roku.

54. Aleksandra Debkiewicz, Oddziaływanie kolegiaty zamojskiej na polską architekturę sakralną XVII wieku.

55. Agnieszka Horodyska, „Martwa natura kwiatowa w szklanym wazonie” Andrzeja Stecha ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

56. Magdalena Krajenta, Kościół św. Jakuba w Skierniewicach – awangardowe dzieło polskiego klasycyzmu.

57. Mariusz Pendraszewski, Dwory ziemiańskie na Mazowszu Płockim w XIX wieku. Architektura w kontekście społeczno-kulturowym.

58. Ada Pituła, Nagrobek Izabelli, Zofii i Stanisława Kobylnickich w Kobylnikach.

59. Iwona Staszczyk, Ewolucja stylu w malarstwie portretowym Marii Melanii Mutermilch – polskiej artystki na emigracji.

2018

60. Sławomira Anna Bigaj, Pałac w Gębicach.

61. Martyna Gąsiorowska, Pałac Sierakowskiego w Warszawie.

62. Kinga Nosowicz, Legendarne początki państwa polskiego. „Ofiarowanie korony Piastowi” Witolda Pruszkowskiego.

63. Alicja Siorak, Dwór obronny Gładyszów w Szymbarku.

2019

64. Marita Chudzińska, Malowidła w predellach ołtarzy bazyliki katedralnej w Pelplinie.

65. Klaudia Orłowska, Architektura sakralna Kazimierza Ulatowskiego z okresu dwudziestolecia międzywojennego.

2020

66. Marta Grabowska, Tryptyk z Pławna.

67. Martyna Jenziołowska, Ikonografia św. Józefa Oblubieńca w polskim malarstwie XVIII wieku.

68. Kamil Kawiński,  Poglądy Leona Chwistka prezentowane na łamach czasopisma „Formiści”.

69. Zuzanna Lewandowska, Kaplica książąt Zbaraskich przy kościele Dominikanów w Krakowie.

70. Dominika Aleksandra Łupińska, Ogrody w Warszawie i okolicach opisane przez Szymona Bogumiła Zuga.

71. Natalia Mielnikow, Późnobarokowe kolumnowe fasady kościelne w Polsce.

72. Katarzyna Nalepka, Przewodnik po Warszawie Franciszka Maksymiliana Sobieszczańskiego.

73. Aleksandra Słupska, Łazienki Królewskie na akwarelach Zygmunta Vogla.

2021

74. Izabela Czeszel, Nagrobek rodziny Branickich w kościele śś. Piotra i Pawła w Krakowie.

75. Jakub Jankowiak, Pałac w Nawrze na tle architektury rezydencjonalnej doby klasycyzmu.

76. Aleksandra Kaszyńska, „Portret Józefa Piłsudskiego z Wernyhorą i Stańczykiem” Kazimierza Sichulskiego.

77. Olga Kruszyńska, Fasada kościoła karmelitów bosych w Warszawie – tradycja i nowoczesność.

78. Weronika Redmerska, Tematyka starożytnicza na łamach „Przyjaciela Ludu” z lat 1834-1839.

79. Patrycja Szymczyk, Wawelski sarkofag srebrny św. Stanisława.

80. Agata Barbara Tesmer, Nagrobek biskupa Piotra Kostki w konkatedrze Św. Trójcy w Chełmży.

2022

81. Jolanta Krawczyk, Krakowski kościół śś. Piotra i Pawła – węzłowe problemy badawcze.

82. Iga Melerska, Portrety małżonków Marianny Elżbiety i Antoniego Protazego Potockich ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

2023

83. Patrycja Brudzyńska, Uzdrowisko Busko-Zdrój: urbanistyka i architektura.

84. Marek Michał Kiełpiński, Bydgoskie kościoły projektu Heinricha Seelinga.

2024

85. Paulina Guss, Zagadnienie fundacji artystycznych pary królewskiej Sobieskich dla kościoła farnego w Gniewie.

 

PROMOTORSTWO PRAC MAGISTERSKICH

2005

  1. Tomasz Markanicz, Park na Bydgoskim Przedmieściu w Toruniu. Historia i przemiany formy w latach 1818-1928.

2006

  1. Patryk Chyliński, Billboardy grupy Twożywo.
  2. Aneta Gorczyńska, Kolekcja malarstwa rodu Kronenbergów. Próba rekonstrukcji zbiorów.
  3. Karolina Żbikowska, Józef Faworski – malarz portrecista z przełomu XVIII i XIX wieku.

2007

  1. Dorota Bułakowska, Pałacowe i nagrobkowe dekoracje rzeźbiarskie – dwa oblicza działalności artystycznej Jana Chryzostoma Redlera.
  2. Marta Karaś, Działalność warszawskiej pracowni rzeźbiarskiej Bartłomieja Michała Bernatowicza w pierwszej tercji XVIII wieku.
  3. Weronika Bogusława Kiełbasińska, Stanisława Witkiewicza i Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego spór o swobodę interpretacji sztuki góralskiej i udział w Wystawie Wszechświatowej 1900 roku w Paryżu.
  4. Lilianna Skrzyńska, „Mistrz sztywnych figur” – rzeźbiarz z początku XVII wieku.
  5. Danuta Stawarz, Palladiańska Villa Rotonda a nowożytna architektura pałacowa w Polsce.

2008

  1. Joanna Jabłońska, Polskie nagrobki dziecięce z dziewiętnastego i początku dwudziestego wieku.
  2. Patrycja Kopiczko, Architektura zespołu kościelno-klasztornego kamedułów w Wigrach (w świetle reguły i tradycji budowlanych zakonu).
  3. Krystyna Magrel, Życie i działalność artystyczna Andrzeja Ahorna, malarza z XVIII wieku.
  4. Anna Weber, Założenia kościelno-klasztorne pijarów autorstwa Antoniego Solariego: Łuków, Radom i Wieluń.
  5. Emilia Ziółkowska, Rola Andrzeja Gołońskiego w ukształtowaniu placu Krasińskich w Warszawie (urbanistyka – architektura – ideologia).
  6. Katarzyna Żuraw, Fromborska kaplica fundacji Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka.

2009

  1. Lidia Gąsiewska, Malarz Bonawentura Dąbrowski – życie i twórczość.
  2. Katarzyna Krupska, Ikonografia św. Benona w polskiej sztuce nowożytnej.
  3. Maria Miotk, Architekt Bonifacy Witkowski 1800-1840.
  4. Ewa Mostowicz, Widoki wnętrz w malarstwie polskim pierwszej połowy XIX wieku.
  5. Anna Murawska, Architektura kościoła bernardynów w Górze Kalwarii.
  6. Tomasz Piotr Niklas, Tematyka maryjna w grafikach lwowskiego rytownika Jana Józefa Filipowicza.
  7. Julita Opalach, Późnobarokowy kościół w Trzemesznie.
  8. Maja Pawińska, Dom Kary i Poprawy przy ulicy Boleść w Warszawie.
  9. Anna Urbańczyk, Tryptyk Jana Piotra Norblina: „Śniadanie w parku”, „Kiermasz w parku”, „Koncert w parku”. Idea, temat, warsztat.

2010

  1. Sara Brudny, Mecenat marszałka Franciszka Bielińskiego.
  2. Jędrzej Chyła, Batalistyka w twórczości Jana Piotra Norblina i Aleksandra Orłowskiego.
  3. Justyna Fręśko, Architektura kościoła parafialnego w Mordach.
  4. Karolina Gajdowska, Życie i twórczość Wojciecha Rojowskiego – rzeźbiarza krakowskiego z XVIII wieku.
  5. Maja Gałek, Cmentarze mennonickie na Żuławach i w dolinie Wisły – od początku XVII wieku do pierwszej ćwierci XX wieku.
  6. Julianna Makiłła, Ludzki sędzia w Boskim procesie – Poncjusz Piłat w polskim malarstwie XVII wieku.
  7. Damian Maniakowski, Architektura kościoła parafialnego w Jasieńcu.
  8. Ewa Podgórna, Polskie relikwiarze puszkowe (od XV do XIX wieku).
  9. Joanna Wiśniewska, Malarz Antoni Albertrandi (1732-1795) – życie i twórczość.

2011

  1. Kinga Góra, Ikonografia św. Filipa Nereusza w Polsce w XVII i XVIII wieku.
  2. Karolina Marzena Król, Sylwetka artystyczna Konstantego Tencalli. Refleksja nad możliwościami poznawczymi historii sztuki.
  3. Katarzyna Zdziarska, „Wzory kościołów parafialnych” Hilarego Szpilowskiego. Inspiracje i oddziaływanie.

2012

  1. Sylwia Górka, Jan Zygmunt Deybel – architekt warszawskich rezydencji z XVIII wieku.
  2. Anna Rusin, Zespół pielgrzymkowy w Krośnie nad Drwęcą Warmińską.
  3. Olga Alina Ziętek, Rzeźba Zmarłego Chrystusa z kościoła św. Aleksandra w Warszawie.

2013

  1. Magdalena Mikuła, Sebastian Sala, rzeźbiarz krakowski z XVII wieku.
  2. Dorota Sądel, Portrety z warszawskiego atelier fotograficznego Maurycego Puscha.
  3. Magdalena Urbańska, Zabytki Rzymu w świetle diariusza Jakuba Lanhausa z lat 1768-1769.

2014

  1. Oliwia Bogdańska, Franciszek Ksawery Kurowski i jego varsaviana.
  2. Marta Falgowska, Kościół parafialny w Skrzatuszu jako ośrodek kultu maryjnego.
  3. Justyna Gajzner, Jan Zachariasz Frey, rysownik, malarz, grafik z przełomu XVIII i XIX wieku.
  4. Bartosz Karol Lipniewski, Stroje zakonników krzyżackich. Studium kostiumologiczne.
  5. Dawid Stanisław Nowocieński, Późnobarokowe ołtarze na terenie Rzeczypospolitej – rozwój form i podstawowe typy.

2015

  1. Marta Malecka, Muzeum Diecezjalne w Płocku na tle ruchu regionalistycznego na Mazowszu północnym.

2016

  1. Magdalena Iwińska, Portrait historié w malarstwie polskim przełomu XVIII i XIX wieku.
  2. Jan Łukaszewicz, Pochówki serc w Polsce XVII i XVIII wieku.
  3. Anna Malinowska, Bet Tahara. Dawny żydowski dom przedpogrzebowy w Olsztynie projektu Ericha Mendelsohna.
  4. Szymon Owsiański, Yves Saint Laurent, projektant, kolekcjoner, artysta.
  5. Monika Stecyk, Dekoracja malarska Antygabinetu Królowej w pałacu wilanowskim.

2017

  1. Katarzyna Ozdoba, Architektura kościoła jezuitów na Starym Mieście w Warszawie.

2018

  1. Paulina Piotrowska, Srebrne aplikacje wizerunków maryjnych. Prace złotników toruńskich z XVII i XVIII wieku.
  2. Patr

    PROMOTORSTWO PRAC MAGISTERSKICH

    2005

  3. Tomasz Markanicz, Park na Bydgoskim Przedmieściu w Toruniu. Historia i przemiany formy w latach 1818-1928.

2006

  1. Patryk Chyliński, Billboardy grupy Twożywo.
  2. Aneta Gorczyńska, Kolekcja malarstwa rodu Kronenbergów. Próba rekonstrukcji zbiorów.
  3. Karolina Żbikowska, Józef Faworski – malarz portrecista z przełomu XVIII i XIX wieku.

2007

  1. Dorota Bułakowska, Pałacowe i nagrobkowe dekoracje rzeźbiarskie – dwa oblicza działalności artystycznej Jana Chryzostoma Redlera.
  2. Marta Karaś, Działalność warszawskiej pracowni rzeźbiarskiej Bartłomieja Michała Bernatowicza w pierwszej tercji XVIII wieku.
  3. Weronika Bogusława Kiełbasińska, Stanisława Witkiewicza i Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego spór o swobodę interpretacji sztuki góralskiej i udział w Wystawie Wszechświatowej 1900 roku w Paryżu.
  4. Lilianna Skrzyńska, „Mistrz sztywnych figur” – rzeźbiarz z początku XVII wieku.
  5. Danuta Stawarz, Palladiańska Villa Rotonda a nowożytna architektura pałacowa w Polsce.

2008

  1. Joanna Jabłońska, Polskie nagrobki dziecięce z dziewiętnastego i początku dwudziestego wieku.
  2. Patrycja Kopiczko, Architektura zespołu kościelno-klasztornego kamedułów w Wigrach (w świetle reguły i tradycji budowlanych zakonu).
  3. Krystyna Magrel, Życie i działalność artystyczna Andrzeja Ahorna, malarza z XVIII wieku.
  4. Anna Weber, Założenia kościelno-klasztorne pijarów autorstwa Antoniego Solariego: Łuków, Radom i Wieluń.
  5. Emilia Ziółkowska, Rola Andrzeja Gołońskiego w ukształtowaniu placu Krasińskich w Warszawie (urbanistyka – architektura – ideologia).
  6. Katarzyna Żuraw, Fromborska kaplica fundacji Krzysztofa Andrzeja Jana Szembeka.

2009

  1. Lidia Gąsiewska, Malarz Bonawentura Dąbrowski – życie i twórczość.
  2. Katarzyna Krupska, Ikonografia św. Benona w polskiej sztuce nowożytnej.
  3. Maria Miotk, Architekt Bonifacy Witkowski 1800-1840.
  4. Ewa Mostowicz, Widoki wnętrz w malarstwie polskim pierwszej połowy XIX wieku.
  5. Anna Murawska, Architektura kościoła bernardynów w Górze Kalwarii.
  6. Tomasz Piotr Niklas, Tematyka maryjna w grafikach lwowskiego rytownika Jana Józefa Filipowicza.
  7. Julita Opalach, Późnobarokowy kościół w Trzemesznie.
  8. Maja Pawińska, Dom Kary i Poprawy przy ulicy Boleść w Warszawie.
  9. Anna Urbańczyk, Tryptyk Jana Piotra Norblina: „Śniadanie w parku”, „Kiermasz w parku”, „Koncert w parku”. Idea, temat, warsztat.

2010

  1. Sara Brudny, Mecenat marszałka Franciszka Bielińskiego.
  2. Jędrzej Chyła, Batalistyka w twórczości Jana Piotra Norblina i Aleksandra Orłowskiego.
  3. Justyna Fręśko, Architektura kościoła parafialnego w Mordach.
  4. Karolina Gajdowska, Życie i twórczość Wojciecha Rojowskiego – rzeźbiarza krakowskiego z XVIII wieku.
  5. Maja Gałek, Cmentarze mennonickie na Żuławach i w dolinie Wisły – od początku XVII wieku do pierwszej ćwierci XX wieku.
  6. Julianna Makiłła, Ludzki sędzia w Boskim procesie – Poncjusz Piłat w polskim malarstwie XVII wieku.
  7. Damian Maniakowski, Architektura kościoła parafialnego w Jasieńcu.
  8. Ewa Podgórna, Polskie relikwiarze puszkowe (od XV do XIX wieku).
  9. Joanna Wiśniewska, Malarz Antoni Albertrandi (1732-1795) – życie i twórczość.

2011

  1. Kinga Góra, Ikonografia św. Filipa Nereusza w Polsce w XVII i XVIII wieku.
  2. Karolina Marzena Król, Sylwetka artystyczna Konstantego Tencalli. Refleksja nad możliwościami poznawczymi historii sztuki.
  3. Katarzyna Zdziarska, „Wzory kościołów parafialnych” Hilarego Szpilowskiego. Inspiracje i oddziaływanie.

2012

  1. Sylwia Górka, Jan Zygmunt Deybel – architekt warszawskich rezydencji z XVIII wieku.
  2. Anna Rusin, Zespół pielgrzymkowy w Krośnie nad Drwęcą Warmińską.
  3. Olga Alina Ziętek, Rzeźba Zmarłego Chrystusa z kościoła św. Aleksandra w Warszawie.

2013

  1. Magdalena Mikuła, Sebastian Sala, rzeźbiarz krakowski z XVII wieku.
  2. Dorota Sądel, Portrety z warszawskiego atelier fotograficznego Maurycego Puscha.
  3. Magdalena Urbańska, Zabytki Rzymu w świetle diariusza Jakuba Lanhausa z lat 1768-1769.

2014

  1. Oliwia Bogdańska, Franciszek Ksawery Kurowski i jego varsaviana.
  2. Marta Falgowska, Kościół parafialny w Skrzatuszu jako ośrodek kultu maryjnego.
  3. Justyna Gajzner, Jan Zachariasz Frey, rysownik, malarz, grafik z przełomu XVIII i XIX wieku.
  4. Bartosz Karol Lipniewski, Stroje zakonników krzyżackich. Studium kostiumologiczne.
  5. Dawid Stanisław Nowocieński, Późnobarokowe ołtarze na terenie Rzeczypospolitej – rozwój form i podstawowe typy.

2015

  1. Marta Malecka, Muzeum Diecezjalne w Płocku na tle ruchu regionalistycznego na Mazowszu północnym.

2016

  1. Magdalena Iwińska, Portrait historié w malarstwie polskim przełomu XVIII i XIX wieku.
  2. Jan Łukaszewicz, Pochówki serc w Polsce XVII i XVIII wieku.
  3. Anna Malinowska, Bet Tahara. Dawny żydowski dom przedpogrzebowy w Olsztynie projektu Ericha Mendelsohna.
  4. Szymon Owsiański, Yves Saint Laurent, projektant, kolekcjoner, artysta.
  5. Monika Stecyk, Dekoracja malarska Antygabinetu Królowej w pałacu wilanowskim.

2017

  1. Katarzyna Ozdoba, Architektura kościoła jezuitów na Starym Mieście w Warszawie.

2018

  1. Paulina Piotrowska, Srebrne aplikacje wizerunków maryjnych. Prace złotników toruńskich z XVII i XVIII wieku.
  2. Patrycja Sudomierska, Twórczość Kazimierza Andrzeja Niedbałowicza, rytownika z przełomu XVII i XVIII wieku.
  3. Marta Szlauderbach, Adam Adolf Loewe – architekt warszawski XIX wieku.

2019

  1. Klaudia Gospodarska, Roman Opałka i Stanisław Dróżdż – matematyczny wymiar sztuki.

2020

59. Dorota Gołdych, Pałac prymasa Michała Jerzego Poniatowskiego w Jabłonnie pod Warszawą.

2021

60. Karolina Osińska, Pozycja dzieła i instytucji sztuki w dobie mediów społecznościowych: Zachęta oraz Cosmos Muzeum.

2022

61. Zuzanna Lewandowska, Fotograf Jan Mieczkowski (1830-1889) – życie i twórczość.

62. Martyna Jenziołowska, Wojciech Wawrzyniec Bobiński, architekt warszawski XIX wieku.

  1. ycja Sudomierska, Twórczość Kazimierza Andrzeja Niedbałowicza, rytownika z przełomu XVII i XVIII wieku.
  2. Marta Szlauderbach, Adam Adolf Loewe – architekt warszawski XIX wieku.

2019

  1. Klaudia Gospodarska, Roman Opałka i Stanisław Dróżdż – matematyczny wymiar sztuki.

2020

59. Dorota Gołdych, Pałac prymasa Michała Jerzego Poniatowskiego w Jabłonnie pod Warszawą.

2021

60. Karolina Osińska, Pozycja dzieła i instytucji sztuki w dobie mediów społecznościowych: Zachęta oraz Cosmos Muzeum.

2022

61. Zuzanna Lewandowska, Fotograf Jan Mieczkowski (1830-1889) – życie i twórczość.

62. Martyna Jenziołowska, Wojciech Wawrzyniec Bobiński, architekt warszawski XIX wieku.

 

Copyright © 2011-2025 Katedra Historii Sztuki i Kultury UMK. Projekt i wykonanie strony: Przemysław Krysiński: krys@umk.pl Modyfikacje: Przemysław Waszak

werbestudio schwab created with Artisteer.