• Katedra Historii Sztuki i Kultury
  • WSzP
  • UMK
  • USOS
  • Moodle
  • APD
  • Polecane adresy
  • Poczta UMK
  • Biblioteka UMK

Historia Sztuki i Kultury UMK
  • Zapraszamy Kandydatów
  • Historia Katedry
  • Kadra, dydaktyka
  • Kierunki badawcze
  • Pracownicy Katedry
  • Publikacje naukowe
  • Konferencje
  • Galeria
Studia i studenci
  • Plan zajęć
  • Organizacja roku akademickiego
  • Regulamin studiów
  • Rekrutacja na studia
  • Efekty kształcenia
  • Programy studiów
  • Studia doktoranckie
  • Nasi Absolwenci
  • Zasady odbywania praktyk
  • Zasady dotyczące prac dyplomowych
  • Koło naukowe
  • Erasmus - współpraca międzynarodowa
  • Program MOST
  • Samorząd studencki
  • Stypendia
Naszą witrynę przegląda teraz 1 gość 

Prof. dr hab. Jacek Tylicki

PDF Drukuj Email

Kontakt: (56) 611-37-68, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Studia: 1980-1985, Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Toruńska rodzina złotników Bröllmannów. Promotor: doc. dr hab. Zygmunt Waźbiński i mgr Michał Woźniak.


Doktorat:
1995, Wydział Historyczny, Uniwersytet Warszawski. Rozprawa: Bartłomiej Strobel i refleksy sztuki rudolfińskiej w Polsce. Promotor: prof. dr hab. Zygmunt Waźbiński.


Habilitacja:
2005, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rozprawa: Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku (Toruń 2005). Recenzenci: prof. dr Thomas DaCosta Kaufmann (Princeton University), prof. dr hab. Zygmunt Kruszelnicki, prof. dr Adam Labuda.

Profesura tytularna: 2024.


Zainteresowania badawcze:
obejmują europejską sztukę nowożytną, przede wszystkim Europy Północnej w okresie 1550-1650, zwłaszcza malarstwo, rysunek, rzeźbę i grafikę. Szczególną uwagę poświęca zagadnieniu relacji głównych centrów w odniesieniu do twórczości w dawnej Rzeczypospolitej i w regionie Morza Bałtyckiego oraz na Śląsku. Osobny obszar badawczy stanowi historia mecenatu, kolekcjonerstwa i muzeów oraz zabytkoznawstwo rzemiosł artystycznych, w tym numizmatyka, notafilia (banknoty), bonistyka (pieniądz zastępczy), bronioznawstwo, falerystyka (ordery i odznaczenia), złotnictwo oraz inne.


Zobacz profil w Bazie Wiedzy


Wybrane publikacje:

1. Bröllmannowie – złotnicy toruńscy przełomu XVII i XVIII wieku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, XVI, 1992 [część I]; XIX, 1993 [część II].

2. Drei schlesische Zeichnungen und ein verschollenes Werk von Spranger, „Zeitschrift für Kunstgeschichte”, LVII, 1994, nr 1 (wersja polska: Spranger, Strobel i Schmid: przyczynek do wpływów niderlandyzmu praskiego na Śląsku, [w:] Niderlandyzm w sztuce polskiej, Warszawa 1995).

3. [wraz z L. Meyerem], Sztuka i polityka anno 1639. Obraz Bartłomieja Strobla w Prado, „Porta Aurea”, II, 1993.

4.  Portret nieznanego mężczyzny z Muzeum Narodowego w Warszawie: przyczynek do gdańskiego okresu twórczości Franza Kesslera, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, XXV, 1994, s. 89-109 (wersja niemiecka: Das vermutliche Porträt von Nikolaus Konstantin Giese. Ein Beitrag zur Danziger Zeit von Franz Kessler, „Wallraf-Richartz-Jahrbuch“, LXII, 2001 [2002]).

5. Three Paintings Reattributed to Pieter Isaacsz, „Oud Holland”, CX, 1996, nr 3/4.

6. Obraz "Alegoria cnoty małżeńskiej". Klucz do drugiego oblicza sztuki Hermanna Hana, „Biuletyn Historii Sztuki”, LIX, 1997, nr 1/2.

7. Diana og Aktaion i Oslo. Et gjennopdaget senmanieristisk maleri fra hoffet i Braunschweig, „Kunst og Kultur”, Oslo, Arg. 82, 1999, nr. 4.

8. Bartłomiej Strobel – malarz okresu wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000-2001 (Wydawnictwo UMK).

9. Echa niderlandzkie w dziełach niektórych nowożytnych artystów gdańskich i elbląskich, [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, pod red. M. Kapustki, A. Kozieła i P. Oszczanowskiego, Wrocław 2003 [„Acta Universitatis Wratislaviensis”, No 2508 – „Historia Sztuki”, XVII].

10. Bartłomiej Miltwitz i Adolf Boy: addenda et corrigenda, [w:] Studia z historii sztuki i kultury Gdańska i Europy Północnej. Prace poświęcone pamięci Doktor Katarzyny Cieślak. Materiały z sesji naukowej, Gdańsk 2000, pod red. J. Friedricha i E. Kizika, Gdańsk 2003 [2004].

11. Flemish-Venetian City and Landscape on the Freshwater Bay: the art of Vitus Heinrich, [w:] Pejzaż. Narodziny gatunku 1400-1600. Materiały sesji naukowej 23-24.X.2003, pod red. S. Dudzika i T.J. Żuchowskiego, Toruń 2004 [Sztuka i kultura. Materiały z sesji naukowych, 5] (wersja polska: Flamandzko-wenecka weduta i pejzaż nad Zalewem Wiślanym: twórczość Vitusa Heinricha, „Rocznik Elbląski”, t. XX, 2006).

12. Nowożytne malarstwo i rysunek w Elblągu do roku 1772, Elbląg 2001 (wyd. Elbląskie Towarzystwo Kultury) (wersja niemiecka: Elbings frühneuzeitliche Malerei und Zeichnung bis zum Jahr 1772, [w:] Kulturgeschichte Preußens königlich polnischen Anteils in der frühen Neuzeit, red. S. Beckmann, K. Garber, Tübingen 2005).

13. Pejzaż w sztuce dworu praskiego, [w:] Magni nominis umbra. Rysunek i grafika z kręgu mecenatu cesarskiego w Pradze i Wiedniu na przełomie XVI i XVII w. Katalog wystawy ze zbiorów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, pod red. A. Dobrzynieckiego i P. Oszczanowskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wrocław, 5 listopada 2005 – 15 stycznia 2006, Wrocław 2005.

14. Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005 (Wydawnictwo UMK).

15. Dzieje papierowego pieniądza zastępczego i jego emisje na terenie Ziemi Chełmińskiej, [w:] Dzieje pieniądza i bankowości regionu kujawsko-pomorskiego. Stan i perspektywy badań, pod red. W. Garbaczewskiego i R. Kabacińskiego, Bydgoszcz 2006.

16. [Trzy hasła dotyczące malowideł Pietera Isaacszoona], [w:] Pieter Isaacsz (1568-1625). Court Painter, Art Dealer and Spy [kat. wyst.], ed. B. Noldus and J. Roding, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg, Hillerød, 18.08.–18.11.2007, Turnhout 2007.

17. Herman Han – dwa oblicza artysty [oraz pięć haseł], [w:] Herman Han. Mistrz światła i nokturnu. Narodziny baroku w sztuce dawnej Rzeczpospolitej, pod red. M. Osowskiego [kat. wyst.], Muzeum Diecezjalne w Pelplinie 2008.

18. Niderlandzkie korzenie rodziny van den Blocke, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXI, 2009, nr 1/2 (zmieniona wersja angielska: The van den Blocke family in Gdańsk and in Central Europe, [w:] The Low Countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), ed. K. Ottenheym, K. de Jonge, Turnhout 2013 [2014] [Architectura Moderna, 8]).

19. O historii sztuki i numizmatyce, czyli kto projektował niektóre donatywy gdańskie Zygmunta III, „Biuletyn Numizmatyczny”, 1/2009, s. 27-38.

20. [wraz z Katarzyną Kluczwajd] Sztuka nowożytna, [w:] A. Błażejewska, K. Kluczwajd [i in.], Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009, s. 187-364.

21. Bartłomiej Milwitz – aspekty twórczości, [w:] Gdańsk w epoce Bartholomäusa Milwitza. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska i Klasztor OO. Karmelitów w Gdańsku dnia 15 maja 2008 r., pod red. E. Kizika, Gdańsk 2010.

22. Künstler aus Preußen königlich polnischen Anteils im Dienst der Könige von Polen / Artyści z Prus Królewskich w służbie królów polskich (oraz trzy hasła), [w:] Tür an Tür. Polen – Deutschland, 1000 Jahre Kunst und Geschichte / Obok. Polska-Niemcy. 1000 lat historii w sztuce [Kat.Ausst.], Berliner Festspiele-Martin-Gropius-Bau, 23. September 2011 bis 09. Januar 2012, Berlin 2011.

23. European Context of Architecture, Sculpture and Painting in Gdańsk and Royal Prussia in the Early Modern Period (Sixteenth-Seventeenth Centuries) [w:] Poland-China. Art and Cultural Heritage, ed. J. Wasilewska, Kraków 2011, s. 47-61.

24. [Hasła:] Han Herman; Heinrich Vitus; Hyppericus Samuel; Krieg Johann; Milwitz Bartholomäus; Möller Anton, d.Ä.; Möller Anton, d.J., Strobel Bartholomäus, d.J., [w:] De Gruyter Allgemeines Künstler-Lexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, Bd. 69-106, Berlin-New York 2010-2020.

25.  Dwa nieznane rysunki gdańskie w zbiorach Rijksprentenkabinet w Amsterdamie, [w:] Całe srebro Rzeczypospolitej Panu Michałowi Gradowskiemu ofiarowane, red. J. Kriegseisen, Muzeum Pałac w Wilanowie [Warszawa 2012].

26. Sztuka Prus Królewskich. Malarstwo i rysunek, [w:] Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454-1772, pod red. E. Kizika, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2012.

27. Epitafium Anny von Croÿ w Słupsku i jego nieznany projekt autorstwa Johanna Caspara Gockhellera, [w:] Maniera-manieryzm-manieryczność. Materiały LX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, 24-25 listopada 2011, Gdańsk 2012 [2013].

28. Johann Aken – zapomniany malarz obszaru bałtyckiego i jego dzieła, „Sztuka i Kultura“, 1, Toruń 2013 [2014].

29. Research into the Relationship Between Netherlandish and Polish Painting in the 17th Century, “RKD monographs, 7 [Gerson Digital: Poland]” [2014] - http://gersonpoland.rkdmonographs.nl/7.-research-into-the-relationship-between-netherlandish-and-polish-painting-in-the-17th-century

30. Materiały archiwalne do biografii artystów w nowożytnej Brodnicy, Muzeum w Brodnicy, Brodnica 2014.

31. Malowidła artysty gdańskiego Johanna Kriega w Pelplinie, „Sztuka i Kultura”, 3, Toruń 2015 [2018].

32. Broń i barwa w Rzeczypospolitej od początku XVIII wieku do końca okresu PRL - zarys dziejów,[w:] Wojsko – 200 lat broni i barwy, red. L. Hanak, [kat. wyst.], Zamek Książąt Pomorskich w Słupsku, 18. VI – 18.IX.2016, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Słupsk 2016.

33. [wraz z Teresą Tylicką] Thorunensia i inne rysunki z XVIII-wiecznej kolekcji pastora Jana Jakuba Haselaua, Toruń 2016 [2017] (wyd. Towarzystwo Miłośników Torunia).

34. The Vasa period (1587-1668), [w:] 波兰 美术 通史 [Bolan meishu tongshi] - The History of Polish Art, ed. J. Malinowski, Shanghai 2016 [2017], s. 184-231.

35. To, co widzimy: inspiracje formalne gdańskiego malarstwa i rysunku XVI-XVIII w., [w:] Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra, t. I, Eseje, pod red. E. Kizika i S. Kościelaka, Gdańsk 2017.

36.  [wraz z Teresą Tylicką] Rysunki Jerzego Fryderyka Steinera z kolekcji pastora Jana Jakuba Haselaua, „Biuletyn Historii Sztuki“, 1/2018, s. 107-130.

37. [Pięć haseł w:] Świat polskich Wazów. Przestrzeń – ludzie – sztuka. Katalog wystawy, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, 6 listopada 2019 –14 stycznia 2020, red. J. Żukowski, [Warszawa] 2019.

38. Several Examples of Prolonged Duration of Medieval Forms in Modern-Era Painting in Toruń, [w:] The Middle Ages: Narratives of Art, ed. by J. Wenta [a.o.], Toruń 2019 [Spatia Mediaevalia III – Studies in the Perception of Medieval Culture], s. 93-110.

39. Nieznana martwa natura Florisa van Schooten w zbiorach prywatnych, [w:] Ingenium et labor. Studia ofiarowane profesorowi Antoniemu Ziembie z okazji 60. urodzin, red. P. Borusowski [i in.], Warszawa 2020, s. 227-230.

40. Nowożytne malowidła tablicowe z Sali Rady dawnego ratusza malborskiego, [w:] Regnum defendo ense et alis tego stricto - Królestwa bronię dobytym mieczem i osłaniam skrzydłami. Malbork w Prusach Królewskich, Tom I, Prusy Królewskie i Malbork w okresie staropolskim (1454-1772), red. naukowa Rafał Panfil, Artur Dobry, Malbork 2021, s. 354-373.

41. Królowa Saby przed Salomonem – nieznane malowidło Stephana Kesslera w Muzeum Narodowym w Warszawie, „Sztuka i Kultura”, 5, 2017/2018 [2021], s. 53-71.

42. Historia malarstwa w nowożytnym Toruniu, [w:] Królewskie miasto, trzy stulecia przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu, red. Michał Kurkowski, Szymon Jan Stenka [kat.wyst.], Muzeum Okręgowe w Toruniu, 1 października – 28 listopada 2021, Toruń 2021, s. 41-59.

43. [wraz z Teresą Tylicką] Dawny Gdańsk w rycinach z kolekcji pastora Johanna Jacoba Haselaua, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2022.

44. [wraz z Jackiem Żukowskim] Chwała i marność świata. Moralizatorskie imaginarium Hana, [w:] Zmienność fortuny. Alegorie Hermana Hana [kat.wyst.], Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, 6.02.-23.04.2023, [Warszawa] 2023, s. 10-49 [ponadto dziesięć haseł].

45. Cechy malarskie w nowożytnych miastach Prus Królewskich, [w:] Wspólnoty pracy i wiary. Cechy w miastach Prus Królewskich, pod red. F. Skibińskiego [kat. wyst.], Muzeum Narodowe w Gdańsku, 13 września–24 listopada 2024, t. 1: Eseje, Gdańsk 2024, s. 73-79 [ponadto cztery hasła].

46. Early Monuments Commemorating Copernicus, [w:] Nicolaus Copernicus in the Culture of Memory. Sedimentation of Knowledge, eds. A.F. Kola, W. Piasek, Göttingen 2025, s. 245-273.


Recenzja dorobku przy ubieganiu się o tytuł profesorski:

2025

dr hab. Ewa Letkiewicz (pracownik UMCS).

dr hab. Jakub Sito (pracownik Instytutu Sztuki PAN).


Recenzja dorobku przy ubieganiu się o stanowisko profesora nadzwyczajnego:

2022

dr hab. Michał Wardzyński (Wydział Historyczny UW).


Recenzje przewodów habilitacyjnych:

2007/2009

dr Ewa Letkiewicz (Wydział Historyczny UJ).

2011/2012

dr Marcin Kaleciński (Wydział Historyczny UJ).

2012

dr Ewa Letkiewicz (ponownie; Instytut Sztuki PAN).

dr Piotr Oszczanowski (Wydział Historyczny UW).

2016

dr Michał Wardzyński (Wydział Historyczny UW; jako opiniujący członek komisji).

2017/2018

dr  Zbigniew Michalczyk (Instytut Sztuki PAN).

2022/23

dr Józef Skrabski (Wydział Historyczny UJ).


Promotorstwo prac doktorskich:

Doktoraty ukończone

Franciszek Skibiński, Willem van den Blocke, Netherlandish sculptor in the Baltic region (Universiteit Utrecht – współpromocja z prof. Konradem Ottenheymem; ukończenie 2013) – Publikacje: Franciszek Skibiński, Willem van den Blocke: niderlandzki rzeźbiarz nad Bałtykiem w XVI i na początku XVII w., Toruń 2015 (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego w Toruniu); Franciszek Skibiński, Willem van den Blocke: A Sculptor of the Low Countries in the Baltic Region, Turnhout 2020 (Wydawnictwo Brepols).


Bartłomiej Łyczak, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793 (UMK; ukończenie 2015) - Publikacja: Bartłomiej Łyczak, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018 (Wydawnictwo DiG).


Maja Mociewicz, Mecenat artystyczny duchowieństwa warmińskiego w XVII stuleciu (Uniwersytet Gdański; promotor pomocniczy: dr Jacek Kriegseisen; ukończenie 2021).


Opieka naukowa

Olga Droździecka, Malarstwo gdańskie drugiej ćwierci XVII wieku (od 2014).

Alicja Scheffs, Wilhelm Richter i gdańskie warsztaty rzeźbiarskie drugiej tercji XVII w. (od 2014).

Promotorstwo ukończonych prac magisterskich:

UMK


2008

Franciszek Skibiński (WSzP), Malarstwo szkoły Hermana Hana na obszarze Wielkopolski i Ziemi Chełmińskiej.

2009

Bartłomiej Łyczak (WSzP), XVII-wieczne ołtarze z kościoła Świętojańskiego w Toruniu.

2010

Dominika Szarafiniak (WSzP), Malowidło "Sąd Salomona" w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Malborku.

2012

Karolina Pacholec (WNH), „Rolka elbląska"  a nowożytny ceremoniał pogrzebowy.

2013

Agata Cyrek (WNH), „Psallite sapienter”. Snycerka i malarstwo zespołu stall w kościele klasztornym p.w. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Chełmnie.

Danuta Tuchowska (WNH), Życie artystyczne w nowożytnym Gdańsku (XVI - XVII wiek).

Agata Wesołowska (WNH), Klejnoty z lamusa? O reminiscencjach kultury rycersko-szlacheckiej we współczesnej Polsce (na podstawie wybranych przykładów z województw: kujawsko-pomorskiego i pomorskiego).

2015

Katarzyna Holc (WNH), Malowidło „Madonna adorowana przez św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelistę” z dawnego ołtarza głównego kościoła pw. św. Janów w Toruniu. – Nagrodzona w konkursie Towarzystwa Miłośników Torunia (2016).

Justyna Kowalczyk (WNH), Wyposażenie pojezuickiego kościoła pw. św. Franciszka Ksawerego w Grudziądzu jako przykład dekoracji „chinoiserie”. – Publikacja: Justyna Kowalczyk, Wyposażenie pojezuickiego kościoła św. Franciszka Ksawerego w Grudziądzu jako przykład maniery chinoiserie, „Sztuka i Kultura”, t. 5, 2017/2018, s. 73-90, 17 il.

2016

Maria Iciak (WNH), Autentyczność w sztuce na przykładzie postawy twórczej prof. Stanisława Baja i wybranych artystów nurtu l’art brut.

2018

Katarzyna Maria Lewandowska (WNH), Portrety Gerarda i Willema van Honthorst w zbiorach polskich.

Anna Czoch (WNH), Kościół pw. św. Elżbiety Węgierskiej w Lubieszewie. Wyposażenie, wystrój, architektura.

2019

Krystian Leśniewski (WNH), Obraz Hermana Hana ,,Wizja św. Tomasza z Akwinu"  w kościele w Pręgowie.

2020

Daria Deptuła (WNH), Szkła przeznaczone do picia z okresu biedermeier ze szczególnym uwzględnieniem obiektów pamiątkowych i uzdrowiskowych w zbiorach polskich.

Uniwersytet Gdański


2008

Agnieszka Wołowicz, Dekoracja malarska stropu i ścian kościoła Najśw. Serca Pana Jezusa w Stegnie. – Publikacja: Agnieszka Wołowicz, Pierwowzory graficzne dekoracji malarskiej stropu i ścian kościoła pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Stegnie, „Porta Aurea. Rocznik Zakładu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego”, [t.] 7/8, 2009, s. 267-283; Agnieszka Wołowicz, Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Stegnie. Historia i zabytki, Stegna 2009.

2009

Anna Pawlak, Kościół p.w. Matki Boskiej Różańcowej w Koźlinach - architektura, wystrój i wyposażenie.

2010

Aleksandra Kasprzycka, Johann Rohde II - przedstawiciel gdańskiej rodziny złotników epoki baroku.

Agnieszka Kaszuba, Gdańskie nowożytne kowalstwo artystyczne i eksport jego dzieł na terenie dawnej Rzeczypospolitej na wybranych przykładach.

2011

Maja Mociewicz-Baran, Rysunki szkół północnowłoskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku. Problem atrybucji na wybranych przykładach.

Olga Broniewska, Obraz Trójcy Świętej bractwa św. Jerzego z kościoła Mariackiego w Gdańsku.

2012

Dilan Abdulla, Figuralne szkice malarskie Andreasa Stecha (1635-1697).

2013

Paula Stróżyk, Haftowane paramenty liturgiczne w skarbcu klasztornym ss. Benedyktynek w Żarnowcu. Studium dekoracji praktykowanej w pracowni zakonnej.

Rafał Rzeczkowski, Ołtarz boczny p.w. św. Antoniego z bazyliki archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie. Próba atrybucji.

Olga Droździecka, Dawny ołtarz główny p.w. Trójcy św. (1604-1606) z katedry pocysterskiej w Oliwie.

Alicja Scheffs, Wilhelm Richter i jego dzieła w katedrze gnieźnieńskiej.


Promotorstwo ukończonych prac licencjackich (WNH UMK):

2011

Tomasz Markowski, Kubki srebrne złotego okresu nowożytnych warsztatów Torunia.

Magdalena Urbańska, Twórczość portretowa Laurensa de Neter na przykładzie dwóch miniatur z Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu.

2012

Monika Strzelecka, Obraz Chrystusa Bolesnego z kościoła Mariackiego w Toruniu.

Weronika Szubarga, Malowidło "Sąd Ostateczny" w kościele pod wezwaniem św. Jakuba w Toruniu.

Kamila Szynwałd, Snycerka ołtarza pod wezwaniem św. Józefa w katedrze świętych Janów w Toruniu.

Natalia Wojewoda, Toaleta damy. Dzieło artysty z kręgu Rembrandta w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

2013

Dominika Sobka, Życie i twórczość złotników elbląskich Sigismunda Tolckemita ojca i syna.

Patrycja Wiśniewska, Ołtarze z cyklem pasyjnym z katedry oliwskiej.

Karolina Kaczyńska, Nagrobek księcia Ernesta Bogusława von Croÿ.

Justyna Kowalczyk, Nowożytne fundacje artystyczne rodziny Kos.

Natalia Kiełpińska, Epitafium obrazowe rodziny Mochingerów w kościele Najświętszej Marii Panny w Toruniu.

Sylwia Pałacha, Epitafium rodziny von der Linde w kościele Najświętszej Marii Panny w Toruniu.

2014

Joanna Wojtak, Złotnictwo malborskie XVIII wieku.

Marika Replin, Architekt Sinan – analiza późnych lat twórczości.

 

Copyright © 2011-2025 Katedra Historii Sztuki i Kultury UMK. Projekt i wykonanie strony: Przemysław Krysiński: krys@umk.pl Modyfikacje: Przemysław Waszak

werbestudio schwab created with Artisteer.