Prof. dr hab. Jacek Tylicki
Kontakt: (56) 611-37-68,
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Studia: 1980-1985, Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Toruńska rodzina złotników Bröllmannów. Promotor: doc. dr hab. Zygmunt Waźbiński i mgr Michał Woźniak.
Doktorat: 1995, Wydział Historyczny, Uniwersytet Warszawski. Rozprawa: Bartłomiej Strobel i refleksy sztuki rudolfińskiej w Polsce. Promotor: prof. dr hab. Zygmunt Waźbiński.
Habilitacja: 2005, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Rozprawa: Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku (Toruń 2005). Recenzenci: prof. dr Thomas DaCosta Kaufmann (Princeton University), prof. dr hab. Zygmunt Kruszelnicki, prof. dr Adam Labuda.
Zainteresowania badawcze: obejmują europejską sztukę nowożytną, przede wszystkim Europy Północnej w okresie 1550-1650, zwłaszcza malarstwo, rysunek, rzeźbę i grafikę. Szczególną uwagę poświęca zagadnieniu relacji głównych centrów w odniesieniu do twórczości w dawnej Rzeczypospolitej i w regionie Morza Bałtyckiego oraz na Śląsku. Osobny obszar badawczy stanowi historia mecenatu, kolekcjonerstwa i muzeów oraz zabytkoznawstwo rzemiosł artystycznych, w tym numizmatyka, notafilia (banknoty), bonistyka (pieniądz zastępczy), bronioznawstwo, falerystyka (ordery i odznaczenia), złotnictwo oraz inne.
Wybrane publikacje:
1. Bröllmannowie – złotnicy toruńscy przełomu XVII i XVIII wieku, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, XVI, 1992 [część I]; XIX, 1993 [część II].
2. Drei schlesische Zeichnungen und ein verschollenes Werk von Spranger, „Zeitschrift für Kunstgeschichte”, LVII, 1994, nr 1 (wersja polska: Spranger, Strobel i Schmid: przyczynek do wpływów niderlandyzmu praskiego na Śląsku, [w:] Niderlandyzm w sztuce polskiej, Warszawa 1995).
3. [wraz z L. Meyerem], Sztuka i polityka anno 1639. Obraz Bartłomieja Strobla w Prado, „Porta Aurea”, II, 1993.
4. Portret nieznanego mężczyzny z Muzeum Narodowego w Warszawie: przyczynek do gdańskiego okresu twórczości Franza Kesslera, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, XXV, 1994, s. 89-109 (wersja niemiecka: Das vermutliche Porträt von Nikolaus Konstantin Giese. Ein Beitrag zur Danziger Zeit von Franz Kessler, „Wallraf-Richartz-Jahrbuch“, LXII, 2001 [2002]).
5. Three Paintings Reattributed to Pieter Isaacsz, „Oud Holland”, CX, 1996, nr 3/4.
6. Obraz "Alegoria cnoty małżeńskiej". Klucz do drugiego oblicza sztuki Hermanna Hana, „Biuletyn Historii Sztuki”, LIX, 1997, nr 1/2.
7. Diana og Aktaion i Oslo. Et gjennopdaget senmanieristisk maleri fra hoffet i Braunschweig, „Kunst og Kultur”, Oslo, Arg. 82, 1999, nr. 4.
8. Bartłomiej Strobel – malarz okresu wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000-2001 (Wydawnictwo UMK).
9. Echa niderlandzkie w dziełach niektórych nowożytnych artystów gdańskich i elbląskich, [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, pod red. M. Kapustki, A. Kozieła i P. Oszczanowskiego, Wrocław 2003 [„Acta Universitatis Wratislaviensis”, No 2508 – „Historia Sztuki”, XVII].
10. Bartłomiej Miltwitz i Adolf Boy: addenda et corrigenda, [w:] Studia z historii sztuki i kultury Gdańska i Europy Północnej. Prace poświęcone pamięci Doktor Katarzyny Cieślak. Materiały z sesji naukowej, Gdańsk 2000, pod red. J. Friedricha i E. Kizika, Gdańsk 2003 [2004].
11. Flemish-Venetian City and Landscape on the Freshwater Bay: the art of Vitus Heinrich, [w:] Pejzaż. Narodziny gatunku 1400-1600. Materiały sesji naukowej 23-24.X.2003, pod red. S. Dudzika i T.J. Żuchowskiego, Toruń 2004 [Sztuka i kultura. Materiały z sesji naukowych, 5] (wersja polska: Flamandzko-wenecka weduta i pejzaż nad Zalewem Wiślanym: twórczość Vitusa Heinricha, „Rocznik Elbląski”, t. XX, 2006).
12. Nowożytne malarstwo i rysunek w Elblągu do roku 1772, Elbląg 2001 (wyd. Elbląskie Towarzystwo Kultury) (wersja niemiecka: Elbings frühneuzeitliche Malerei und Zeichnung bis zum Jahr 1772, [w:] Kulturgeschichte Preußens königlich polnischen Anteils in der frühen Neuzeit, red. S. Beckmann, K. Garber, Tübingen 2005).
13. Pejzaż w sztuce dworu praskiego, [w:] Magni nominis umbra. Rysunek i grafika z kręgu mecenatu cesarskiego w Pradze i Wiedniu na przełomie XVI i XVII w. Katalog wystawy ze zbiorów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, pod red. A. Dobrzynieckiego i P. Oszczanowskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wrocław, 5 listopada 2005 – 15 stycznia 2006, Wrocław 2005.
14. Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005 (Wydawnictwo UMK).
15. Dzieje papierowego pieniądza zastępczego i jego emisje na terenie Ziemi Chełmińskiej, [w:] Dzieje pieniądza i bankowości regionu kujawsko-pomorskiego. Stan i perspektywy badań, pod red. W. Garbaczewskiego i R. Kabacińskiego, Bydgoszcz 2006.
16. [Trzy hasła dotyczące malowideł Pietera Isaacszoona], [w:] Pieter Isaacsz (1568-1625). Court Painter, Art Dealer and Spy [kat. wyst.], ed. B. Noldus and J. Roding, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg, Hillerød, 18.08.–18.11.2007, Turnhout 2007.
17. Herman Han – dwa oblicza artysty [oraz pięć haseł], [w:] Herman Han. Mistrz światła i nokturnu. Narodziny baroku w sztuce dawnej Rzeczpospolitej, pod red. M. Osowskiego [kat. wyst.], Muzeum Diecezjalne w Pelplinie 2008.
18. Niderlandzkie korzenie rodziny van den Blocke, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXI, 2009, nr 1/2 (zmieniona wersja angielska: The van den Blocke family in Gdańsk and in Central Europe, [w:] The Low Countries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680), ed. K. Ottenheym, K. de Jonge, Turnhout 2013 [2014] [Architectura Moderna, 8]).
19. O historii sztuki i numizmatyce, czyli kto projektował niektóre donatywy gdańskie Zygmunta III, „Biuletyn Numizmatyczny”, 1/2009, s. 27-38.
20. [wraz z Katarzyną Kluczwajd] Sztuka nowożytna, [w:] A. Błażejewska, K. Kluczwajd [i in.], Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009, s. 187-364.
21. Bartłomiej Milwitz – aspekty twórczości, [w:] Gdańsk w epoce Bartholomäusa Milwitza. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska i Klasztor OO. Karmelitów w Gdańsku dnia 15 maja 2008 r., pod red. E. Kizika, Gdańsk 2010.
22. Künstler aus Preußen königlich polnischen Anteils im Dienst der Könige von Polen / Artyści z Prus Królewskich w służbie królów polskich (oraz trzy hasła), [w:] Tür an Tür. Polen – Deutschland, 1000 Jahre Kunst und Geschichte / Obok. Polska-Niemcy. 1000 lat historii w sztuce [Kat.Ausst.], Berliner Festspiele-Martin-Gropius-Bau, 23. September 2011 bis 09. Januar 2012, Berlin 2011.
23. European Context of Architecture, Sculpture and Painting in Gdańsk and Royal Prussia in the Early Modern Period (Sixteenth-Seventeenth Centuries) [w:] Poland-China. Art and Cultural Heritage, ed. J. Wasilewska, Kraków 2011, s. 47-61.
24. [Hasła:] Han Herman; Heinrich Vitus; Hyppericus Samuel; Krieg Johann; Milwitz Bartholomäus; Möller Anton, d.Ä.; Möller Anton, d.J., [w:] De Gruyter Allgemeines Künstler-Lexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, Bd. 69-90, Berlin-New York 2010-2016.
25. Dwa nieznane rysunki gdańskie w zbiorach Rijksprentenkabinet w Amsterdamie, [w:] Całe srebro Rzeczypospolitej Panu Michałowi Gradowskiemu ofiarowane, red. J. Kriegseisen, Muzeum Pałac w Wilanowie [Warszawa 2012].
26. Sztuka Prus Królewskich. Malarstwo i rysunek, [w:] Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454-1772, pod red. E. Kizika, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2012.
27. Epitafium Anny von Croÿ w Słupsku i jego nieznany projekt autorstwa Johanna Caspara Gockhellera, [w:] Maniera-manieryzm-manieryczność. Materiały LX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, 24-25 listopada 2011, Gdańsk 2012 [2013].
28. Johann Aken – zapomniany malarz obszaru bałtyckiego i jego dzieła, „Sztuka i Kultura“, 1, Toruń 2013 [2014].
29. Research into the Relationship Between Netherlandish and Polish Painting in the 17th Century, “RKD monographs, 7 [Gerson Digital: Poland]” [2014] - http://gersonpoland.rkdmonographs.nl/7.-research-into-the-relationship-between-netherlandish-and-polish-painting-in-the-17th-century
30. Materiały archiwalne do biografii artystów w nowożytnej Brodnicy, Muzeum w Brodnicy, Brodnica 2014.
31. Malowidła artysty gdańskiego Johanna Kriega w Pelplinie, „Sztuka i Kultura”, 3, Toruń 2015 [2018].
32. Broń i barwa w Rzeczypospolitej od początku XVIII wieku do końca okresu PRL - zarys dziejów,[w:] Wojsko – 200 lat broni i barwy, red. L. Hanak, [kat. wyst.], Zamek Książąt Pomorskich w Słupsku, 18. VI – 18.IX.2016, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Słupsk 2016.
33. [wraz z Teresą Tylicką] Thorunensia i inne rysunki z XVIII-wiecznej kolekcji pastora Jana Jakuba Haselaua, Toruń 2016 [2017] (wyd. Towarzystwo Miłośników Torunia).
34. The Vasa period (1587-1668), [w:] 波兰 美术 通史 [Bolan meishu tongshi] - The History of Polish Art, ed. J. Malinowski, Shanghai 2016 [2017], s. 184-231.
35. To, co widzimy: inspiracje formalne gdańskiego malarstwa i rysunku XVI-XVIII w., [w:] Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra, t. I, Eseje, pod red. E. Kizika i S. Kościelaka, Gdańsk 2017.