• Katedra Historii Sztuki i Kultury
  • WSzP
  • UMK
  • USOS
  • Moodle
  • APD
  • Polecane adresy
  • Poczta UMK
  • Biblioteka UMK

Historia Sztuki i Kultury UMK
  • Zapraszamy Kandydatów
  • Historia Katedry
  • Kadra, dydaktyka
  • Kierunki badawcze
  • Pracownicy Katedry
  • Publikacje naukowe
  • Konferencje
  • Galeria
Studia i studenci
  • Plan zajęć
  • Organizacja roku akademickiego
  • Regulamin studiów
  • Rekrutacja na studia
  • Efekty kształcenia
  • Programy studiów
  • Studia doktoranckie
  • Nasi Absolwenci
  • Zasady odbywania praktyk
  • Zasady dotyczące prac dyplomowych
  • Koło naukowe
  • Erasmus - współpraca międzynarodowa
  • Program MOST
  • Samorząd studencki
  • Stypendia
Naszą witrynę przegląda teraz 1 gość 

dr Sebastian Dudzik

PDF Drukuj Email

Kontakt: (56) 611-37-66, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


Studia: 1992-1998, Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Mszały włocławskie biskupa Hieronima Rozdrażewskiego jako świadectwo osobowości fundatora oraz lokalnej tradycji w kościele potrydenckim. Promotor: prof. dr hab. Zygmunt Waźbiński.

Doktorat: 2006, Wydział Historyczny, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Rozprawa: Kultura dworu biskupiego i mecenat artystyczny Hieronima Rozdrażewskiego (1546-1600). Promotor: prof. dr hab. Zygmunt Waźbiński.

Zainteresowania badawcze:

Lokują się zasadniczo w dwóch obszarach czasowych i problemowych. Pierwszym z nich jest sztuka czasów nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem mecenatu artystycznego, kultury przedmiotu drugiej połowy XVI i początków XVII wieku oraz ilustracji książkowej. Naukowe eksploracje obejmują zarówno problematykę osadzoną w kulturze materialnej i duchowej Rzeczypospolitej tych czasów, jak i kulturę ówczesnej Italii. Drugi obszar obejmuje badania nad współczesnymi działaniami artystycznymi (szczególnie grafiką artystyczną i sztuką nowych mediów), a także strategiami wystawienniczymi, mechanizmami tworzenia kolekcji oraz współczesnymi praktykami kolekcjonerskimi..

Równolegle do pracy naukowej od lat prowadzę również działalność kuratorsko-wystawienniczą. Jestem pomysłodawcą i autorem kilkunastu dużych wystaw w liczących się krajowych oraz zagranicznych muzeach i galeriach (m.in. Obwodowym Muzeum Sztuk Pięknych w Kaliningradzie (Rosja), Muzeum Narodowym im. A. Szeptyckiego we Lwowie (Ukraina); Galerie Sokolská 26 w Ostrawie (Czechy), Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Galerii Rondo Sztuki w Katowicach, Galerii Nowa Scena UAP w Poznaniu).

Promotorstwo prac doktorskich:

promotorstwo pomocnicze doktoratu Eweliny Kołakowskiej z zakresu sztuk plastycznych pt. 3DM - Transkodowanie matrycy w grafice artystycznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii druku przestrzennego (3DM - Matrix transcoding in artistic graphics with the use of modern 3D printing technologies) -  Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, promotor główny: dr hab. Tomasz Barczyk, prof. UMK (obrona: 19.09.2023; nadanie stopnia: 17.10.2023).

Zobacz profil w Bazie Wiedzy

Wybrane publikacje:

  • The Images of Towns and Cities in the Book Graphics of the Second Half of 16th Century. Ways of Functioning and Types of Presenting, [w:] Pejzaż – narodziny gatunku 1400-1600, red. S. Dudzik, T. J. Żuchowski, Toruń 2004.
  • Kultura muzyczna w kościołach diecezji włocławskiej i na dworze biskupim w czasach Hieronima Rozrażewskiego (1582-1600), „Muzyka”, LII, 2007, nr 3.
  • Tożsamość grafiki – teoria i rzeczywistość, [w:] Tożsamość i tradycja w grafice, red. S. Dudzik, Toruń 2010.
  • Jerzy Grabowski. Jerzy Grabowski: Artist and the Universe / Artysta i uniwersum, Ząbki 2012 (Wydawnictwo Księży Pallotynów Prowincji Chrystusa Króla Apostolicum).
  • „Procesja eucharystyczna” w zbiorach wawelskich. Okoliczności powstania rysunku, problem zleceniodawcy i przeznaczenia. Nowa propozycja atrybucji, „Studia Waweliana”, XV, 2013.
  • Wszechobecność matrycy, [w:] Jan Berdyszak: horyzonty grafiki, red. P. Ignaczak, M. Smolińska, Poznań 2014.
  • Antoni Starczewski: Artysta i uniwersum / Artist and the Universe, Poznań 2014.
  • Kolekcjonowanie tożsamości. Mistyfikacja jako społeczno-artystyczne narzędzie przekazu,[w:] Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. Małgorzata Wawrzak Toruń 2016.
  • [wraz z Markiem Glinkowskim], Grafika jako narzędzie badawcze. Dwugłos o matrycy, „Sztuka i dokumentacja” 14 (2016).
  • Tożsamość na śmietniku – dwie narracje o wykluczeniu dzieci we współczesnej grafice, [w:] (Nie)chciana tożsamość, red. Katarzyna Lewandowska, Magdalena Maciudzińska-Kamczycka, Cezary Lisowski, Jan Wiktor Sienkiewicz, Toruń 2016.
  • Multiplied reflection: artist as a thinker and experimenter (Riflesso molitiplicato: artista come pensatore e sperimentatore / Odbicie zwielokrotnione: artysta w roli myśliciela i eksperymentatora, [w:] Ryszard Winiarski, red. Ania Muszyńska, Magdalena Marczak-Cerońska, Warszawa 2017.
  • (Nie)czytelności – kilka uwag na temat znaków i emocji we współczesnej grafice, „Zeszyty artystyczne”, 2(31), 2017.
  • „Theatrum urbium italicarum” Pietra Bertellego – przedsięwzięcie wydawnicze biskupa Hieronima Rozrażewskiego podczas jego podróży do Rzymu, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, 109 (2018).
  • Do czego potrzebna jest dziś grafika? 1. Proces upodmiotowienia matrycy i jego konsekwencje, [w:] Hybrydowość w grafice. Medium w poszukiwaniu swego czasu i sensu, M. Maciudzińska-Kamczycka, S. Dudzik red., Toruń 2020.
  • Struktury i natury zapisu (The structures and natures notation), [w:] Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego, Marta Kowalewska, Grzegorz Musiał red., CMWŁ, Łódź 2022.
  • Język procesu we współczesnej grafice polskiej, Toruń 2022.
  • Co z tą tradycją? Postcyfrowe praktyki we współczesnej grafice polskiej na przykładach realizacji Krzysztofa Tomalskiego, Karola Pomykały oraz Darka i Filipa Gajewskich, Współczesna polska grafika. od materialnej do Wirtualnej matrycy i postcyfrowych praktyk, Katarzyna Kulpińska red., „Pamiętnik Sztuk Pięknych” T. 18, Warszawa-Toruń 2023.
  • Kolekcja i linie czasu, [w:] Linie czasu, Waldemar Andzelm, Tomasz Budziarek red., Lublin 2025.
 

Copyright © 2011-2025 Katedra Historii Sztuki i Kultury UMK. Projekt i wykonanie strony: Przemysław Krysiński: krys@umk.pl Modyfikacje: Przemysław Waszak

werbestudio schwab created with Artisteer.