dr Sebastian Dudzik
Kontakt: (56) 611-37-66,
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Studia: 1992-1998, Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, Wydział Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Praca magisterska: Mszały włocławskie biskupa Hieronima Rozdrażewskiego jako świadectwo osobowości fundatora oraz lokalnej tradycji w kościele potrydenckim. Promotor: prof. dr hab. Zygmunt Waźbiński.
Doktorat: 2006, Wydział Historyczny, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Rozprawa: Kultura dworu biskupiego i mecenat artystyczny Hieronima Rozdrażewskiego (1546-1600). Promotor: prof. dr hab. Zygmunt Waźbiński.
Zainteresowania badawcze:
Lokują się zasadniczo w dwóch obszarach czasowych i problemowych. Pierwszym z nich jest sztuka czasów nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem mecenatu artystycznego, kultury przedmiotu drugiej połowy XVI i początków XVII wieku oraz ilustracji książkowej. Naukowe eksploracje obejmują zarówno problematykę osadzoną w kulturze materialnej i duchowej Rzeczypospolitej tych czasów, jak i kulturę ówczesnej Italii. Drugi obszar obejmuje badania nad współczesnymi działaniami artystycznymi (szczególnie grafiką artystyczną i sztuką nowych mediów), a także strategiami wystawienniczymi, mechanizmami tworzenia kolekcji oraz współczesnymi praktykami kolekcjonerskimi..
Równolegle do pracy naukowej od lat prowadzę również działalność kuratorsko-wystawienniczą. Jestem pomysłodawcą i autorem kilkunastu dużych wystaw w liczących się krajowych oraz zagranicznych muzeach i galeriach (m.in. Obwodowym Muzeum Sztuk Pięknych w Kaliningradzie (Rosja), Muzeum Narodowym im. A. Szeptyckiego we Lwowie (Ukraina); Galerie Sokolská 26 w Ostrawie (Czechy), Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Galerii Rondo Sztuki w Katowicach, Galerii Nowa Scena UAP w Poznaniu).
Promotorstwo prac doktorskich:
promotorstwo pomocnicze doktoratu Eweliny Kołakowskiej z zakresu sztuk plastycznych pt. 3DM - Transkodowanie matrycy w grafice artystycznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii druku przestrzennego (3DM - Matrix transcoding in artistic graphics with the use of modern 3D printing technologies) - Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, promotor główny: dr hab. Tomasz Barczyk, prof. UMK (obrona: 19.09.2023; nadanie stopnia: 17.10.2023).
Wybrane publikacje:
- The Images of Towns and Cities in the Book Graphics of the Second Half of 16th Century. Ways of Functioning and Types of Presenting, [w:] Pejzaż – narodziny gatunku 1400-1600, red. S. Dudzik, T. J. Żuchowski, Toruń 2004.
- Kultura muzyczna w kościołach diecezji włocławskiej i na dworze biskupim w czasach Hieronima Rozrażewskiego (1582-1600), „Muzyka”, LII, 2007, nr 3.
- Tożsamość grafiki – teoria i rzeczywistość, [w:] Tożsamość i tradycja w grafice, red. S. Dudzik, Toruń 2010.
- Jerzy Grabowski. Jerzy Grabowski: Artist and the Universe / Artysta i uniwersum, Ząbki 2012 (Wydawnictwo Księży Pallotynów Prowincji Chrystusa Króla Apostolicum).
- „Procesja eucharystyczna” w zbiorach wawelskich. Okoliczności powstania rysunku, problem zleceniodawcy i przeznaczenia. Nowa propozycja atrybucji, „Studia Waweliana”, XV, 2013.
- Wszechobecność matrycy, [w:] Jan Berdyszak: horyzonty grafiki, red. P. Ignaczak, M. Smolińska, Poznań 2014.
- Antoni Starczewski: Artysta i uniwersum / Artist and the Universe, Poznań 2014.
- Kolekcjonowanie tożsamości. Mistyfikacja jako społeczno-artystyczne narzędzie przekazu,[w:] Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. Małgorzata Wawrzak Toruń 2016.
- [wraz z Markiem Glinkowskim], Grafika jako narzędzie badawcze. Dwugłos o matrycy, „Sztuka i dokumentacja” 14 (2016).
- Tożsamość na śmietniku – dwie narracje o wykluczeniu dzieci we współczesnej grafice, [w:] (Nie)chciana tożsamość, red. Katarzyna Lewandowska, Magdalena Maciudzińska-Kamczycka, Cezary Lisowski, Jan Wiktor Sienkiewicz, Toruń 2016.
- Multiplied reflection: artist as a thinker and experimenter (Riflesso molitiplicato: artista come pensatore e sperimentatore / Odbicie zwielokrotnione: artysta w roli myśliciela i eksperymentatora, [w:] Ryszard Winiarski, red. Ania Muszyńska, Magdalena Marczak-Cerońska, Warszawa 2017.
- (Nie)czytelności – kilka uwag na temat znaków i emocji we współczesnej grafice, „Zeszyty artystyczne”, 2(31), 2017.
- „Theatrum urbium italicarum” Pietra Bertellego – przedsięwzięcie wydawnicze biskupa Hieronima Rozrażewskiego podczas jego podróży do Rzymu, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, 109 (2018).
- Do czego potrzebna jest dziś grafika? 1. Proces upodmiotowienia matrycy i jego konsekwencje, [w:] Hybrydowość w grafice. Medium w poszukiwaniu swego czasu i sensu, M. Maciudzińska-Kamczycka, S. Dudzik red., Toruń 2020.
- Struktury i natury zapisu (The structures and natures notation), [w:] Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego, Marta Kowalewska, Grzegorz Musiał red., CMWŁ, Łódź 2022.
- Język procesu we współczesnej grafice polskiej, Toruń 2022.
- Co z tą tradycją? Postcyfrowe praktyki we współczesnej grafice polskiej na przykładach realizacji Krzysztofa Tomalskiego, Karola Pomykały oraz Darka i Filipa Gajewskich, Współczesna polska grafika. od materialnej do Wirtualnej matrycy i postcyfrowych praktyk, Katarzyna Kulpińska red., „Pamiętnik Sztuk Pięknych” T. 18, Warszawa-Toruń 2023.
- Kolekcja i linie czasu, [w:] Linie czasu, Waldemar Andzelm, Tomasz Budziarek red., Lublin 2025.